Detail předmětu

Ateliér architektonické tvorby 4

FAST-BGA032Ak. rok: 2024/2025

Ateliér architektonické tvorby je nejpodstatnějším mediem výuky architektury. Výuka je založena na získávání znalostí a dovedností přímou zkušeností s architektonickou tvorbou postupnými kroky od jednoduchých témat až po složité soubory provozně náročných budov. Metodicky vychází z přenosu zkušeností pedagoga na studenta dialogem nad rozpracovaným dílem. Rozvíjí tvůrčí myšlení i profesionální návyky nezbytné pro výkon umělecko-technického povolání. Student má možnost volit si určité zadání i učitele podle vlastního výběru.
Ateliér obnovy památek je tematicky zaměřen na památkovou obnovu dochované historické hmotné substance a stavebně-architektonickou intervenci v souladu s aktuálními tendencemi památkové péče. Ateliérem procházejí všichni studenti.
Témata ateliérové tvorby pro příslušný semestr jsou studentům oznámena v dostatečném předstihu před jeho započetím. Po ukončení volby zadání a učitele jsou studenti zařazeni do jimi vybraných ateliérů. Časově je semestr rozdělen do tří částí vymezených konáním kritických diskusí nad rozpracovaným a posléze dokončeným projektem. Kritiky se konají zpravidla v pátém a desátém týdnu semestru, poslední po ukončení semestru a odevzdání ateliérové práce. Smyslem kritik je jednak kontrola předem stanoveného postupu, jednak výměna názorů na přístup k řešenému tématu jak kolektivem pedagogů působících v ateliéru, tak všemi zúčastněnými studenty. Tím se kritika stává významnou součástí výuky. Student představující svůj projekt se zároveň učí obhajovat svou práci na širším fóru.
Projekt je v každé ze tří fází kolektivně ohodnocen podle pravidel ECTS, součet je výslednou klasifikací ateliérové práce.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Ústav architektury (ARC)

Vstupní znalosti

Ateliér architektonické tvorby využívá znalostí získaných v předchozích typologických disciplínách. Absolvování tohoto tématu však nemusí následovat bezprostředně po absolvování obsahově příbuzné typologie.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování rekonstrukcí a obnovy památek, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.
Student zvládne cíl předmětu, kterým je aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování rekonstrukcí a obnovy památek, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.

Základní literatura

Literatura a periodika vztahující se k tématu ateliérové tvorby.
Příslušné normy a předpisy.

Doporučená literatura


HOLEČEK, Josef a kol. Projektování obnovy stavebních památek. 1. vyd. Praha: Národní památkový ústav, ústřední pracoviště, 2008. 114 s. Odborné a metodické publikace; sv. 35. ISBN 978-80-87104-34-7.
NEUFERT, Ernst a NEUFERT, Peter, ed. Navrhování staveb: zásady, normy, předpisy o zařízeních, stavbě, vybavení, nárocích na prostor, prostorových vztazích, rozměrech budov, prostorech, vybavení, přístrojích z hlediska člověka jako měřítka a cíle: příručka pro stavební odborníky, stavebníky, vyučující i studenty. 2. české vyd. Praha: Consultinvest, 2000. 618 s. ISBN 80-901486-6-2.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-APS bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Ateliér

104 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Rozbor stavebního programu.
2. Analýza místa a průzkum historického objektu.
3. Referenční příklady.
4. Základní idea návrhu.
5. Kritika, hodnocení 1. fáze.
6.–9. Práce na návrhu.
10. Kritika, hodnocení 2. fáze.
11.–13. Vypracování konečné verze.