Detail předmětu
Jakost vody v povodí
FAST-BPA009Ak. rok: 2024/2025
Předmět navazuje na čištění odpadních vod. Cílem je seznámení se základními charakteristikami vody, základy hydrobiologie, druhy znečišťovatelů a jejich efekty, metodami vyhodnocení kvality vody. Předmět se zabývá podzemními vodami, povrchovými vodami a kvalitou vody ve vodních nádržích. Důležitou součástí předmětu jsou také havárie na vodách a jejich sanace, řízení kvality vody a zákonná opatření pro ochranu vod v ČR. Poslední kapitola je věnována simulačním modelům pro modelování kvality vody v recipientu (QUAL2E).
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Student zvládně problematiku znečištění srážkových, povrchových a podzemních vod a matematické modelování kvality vody.
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Úvod, historie.
- 2. Hydrobiologie.
- 3. Látky ohrožující jakost a nezávadnost vod, závadné látky.
- 4. Odpadní vody městské, splaškové, srážkové, průmyslové.
- 5. Srážkové vody, znečištění, kyselé srážky.
- 6. Podzemní vody, znečištění, migrace a samočištění.
- 7. Ochrana podzemních vod.
- 8. Povrchové vody, samočištění.
- 9. Kyslíkový režim v toku, jakost vod a jejich klasifikace.
- 10. Matematické modelování jakosti vody v tocích a v nádržích.
- 11. Havarijní stavy v čistotě vod. Legislativa. ochrana vod v ČR.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Úvod, zadání seminární práce.
- 2. Příklad 1 – Výpočet spotřeby kyslíku znečištěné vody.
- 3. Příklad 2 a 3 – Výpočet rovnovážné koncentrace kyslíku ve vodě. Stanovení zbytkového znečištění vody.
- 4. Příklad 4 – Výpočet průběhu biochemické spotřeby kyslíku.
- 5. Příklad 5 – Průběh koncentrace kyslíku v recipientu pod čistírnou odpadních vod.
- 6. Příklad 6 – Vliv umělého provzdušnění na průběh koncentrace kyslíku v recipientu. Kontrola postupu řešení seminární práce.
- 7. Příklad 7 – Výpočet celkové spotřeby kyslíku metodou Reeda a Theriaulta.
- 8. Příklad 8 – Výpočet celkové spotřeby kyslíku metodou rovnic druhého řádu. Kontrola postupu řešení seminární práce.
- 9. Příklad 9 – Stanovení kritických hodnot v recipientu.
- 10. Odevzdání a prezentace seminárních prací.
- 11. Zápočet.
Elearning