Detail předmětu
Etika v podnikání
FAST-NZB012Ak. rok: 2024/2025
Etika, etické pojmosloví, podnikatelská etika, etika a morálka, souvislost etiky, ekonomie a podnikání, historicko-vývojové proměny etiky, přehled základních etických směrů a paradigmat, osobnosti v dějinách etiky, přínos etických kategorií pro život, inspirace etiky pro ekonomii, nové koncepce etiky, společenské události a etika, vztah mezi etikou a podnikáním, ekonomický pragmatismus, utilitarismus a liberalismus, úvod do etiky managementu, etika a strategie firmy, etický management, etický kodex, etický auditing, morální rozvoj osobnosti, etika ve firemní kultuře, etická dilemata v činnosti manažerů, neetické projevy jednání, korupce, lobbování, sebezkušenostní cvičení v etice, implementace etiky do firem.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Znalost etických principů a jejich souvislostí s podnikáním. Pochopení humanizační přeměny firemní kultury, osobnosti manažera i firemní strategie.
Základní literatura
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání. M01 Nástin etiky. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání. M03 Implementace etiky. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání. M02 Etická firemní strategie. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LUKNIČ, Arnold Steve. Etika - štvrtý rozmer podnikania. Trenčín: SAP. 1994. ISBN 80-85665-30-1. (SK)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program NPC-GK magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program NPC-MI magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program NPC-SIE magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
- Program NPC-SIK magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Úvod do etiky. Význam etiky. Koncepce a přínos etiky. Manažerská a podnikatelská etika. Etika a morálka.
- 2. Základní prvky etických teorií. Tradiční a moderní pojetí. Úvod do dějin etiky. Člověk a etika.
- 3. Historicko-vývojové proměny etiky, významné etické směry a osobnosti, odkaz pro současnost.
- 4. Novověká etika. Relativismus, materiální etika hodnot, pozitivismus, nové koncepce etiky. Soudobé etické směry.
- 5. Transformace etiky do podnikání. Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
- 6. Úvod do etiky managementu. Etika řízení a odpovědnosti. Etický rozhodovací proces.
- 7. Vztah mezi etikou a podnikáním. Osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky osobnosti manažera.
- 8. Manažer a etika – perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera. Dichotomie v manažerské činnosti.
- 9. Implementace etiky, podstata a význam. Morální rozvoj firmy. Public relations.
- 10. Integrace etiky do firemní kultury. Role etické strategie v rozvoji firmy. Společenská odpovědnost firem.
- 11. Etika v činnosti podnikového managementu. Etika pracovních vztahů ve firmě. Mravní kultura současného podnikatele.
- 12. Etický kodex, příklady. Etický auditing firmy. Neetické projevy jednání, prevence a jejich řešení.
- 13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky. Eticko-společenský katechismus.