Detail předmětu

Moderní trendy v dopravním inženýrství (DST)

FAST-CM55Ak. rok: 2024/2025

Dopravní proud a jeho charakteristiky, používané modely dopravního proudu, simulace dopravního proudu.
Nelineární dynamické systémy.
Specifické dopravní průzkumy pomocí inerciálních měřicích jednotek a videozáznamem z aerostatu.
Nové technologie pro řízení dopravního proudu, šíření informací v dopravních systémech - inteligentní dopravní systémy, telematika.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Ústav pozemních komunikací (PKO)

Vstupní znalosti

Běžné znalosti matematiky a fyziky. Návrh a projektování komunikací. Dopravní inženýrství. Algoritmizace inženýrských úloh.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Znalost teorie dopravního proudu a základních technik modelování. Porozumění dějům v dopravním proudu. Přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.
Studenti porozumí standardním teoriím dopravního proudu a dějům v dopravním proudu. Seznámí se se základními technikami modelování. Získají přehled o účelu a prostředcích nově zaváděných telematických technologií.

Základní literatura

Tibor Schlosser: Inteligentné dopravné systémy. Jaga group Bratislava, 2001. ISBN 80-88905-64-8. (SK)

Doporučení literatura

Doc. Dr. Ing. Miroslav Svítek a kol.: Technické podmínky: Dopravní telematika - silnice a dálnice ČR. ČVUT FD, MD ČR, CDV, 2005.

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do nelineární dynamiky 2. Teorie dopravního proudu, rovnice kontinuity, fundamentální diagramy 3. Mikroskopické modely dopravního proudu, modely následujícího vozidla 4. Citlivost modelu na změnu parametrů 5 Informační systémy, šíření informací v dopravních systémech 6. Telematické aplikace, jejich dopad na dopravní proud 7. Pokročilé systémy řízení ve vozidlech 8. Akcelerometrická měření 9. Využití gyroskopů v měřicích jednotkách 10. Měření pomocí plovoucího vozidla 11. Obrazový záznam a jeho využití pro křižovatkové průzkumy 12. Posouzení podmínek využitelnosti aerostatů pro dopravní průzkumy 13. Měření kritických a následných časových odstupů podle Sieglocha na okružní křižovatce

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do nelineární dynamiky 2. Teorie dopravního proudu, rovnice kontinuity, fundamentální diagramy 3. Mikroskopické modely dopravního proudu, modely následujícího vozidla 4. Citlivost modelu na změnu parametrů 5 Informační systémy, šíření informací v dopravních systémech 6. Telematické aplikace, jejich dopad na dopravní proud 7. Pokročilé systémy řízení ve vozidlech 8. Akcelerometrická měření 9. Využití gyroskopů v měřicích jednotkách 10. Měření pomocí plovoucího vozidla 11. Obrazový záznam a jeho využití pro křižovatkové průzkumy 12. Posouzení podmínek využitelnosti aerostatů pro dopravní průzkumy 13. Měření kritických a následných časových odstupů podle Sieglocha na okružní křižovatce