Detail předmětu

Sociální komunikace pro obor S

FAST-SZ01Ak. rok: 2024/2025

Společnost, skupina a tým, obecná sociologie, techniky a metody sociologického výzkumu, teorie komunikace, mezilidské a pracovní vztahy, moderní prezentace a komunikace, public relations, individuální a pracovní komunikace, komunikace v řízení, komunikace v managementu, komunikace s veřejností a s médii, moderní styly v komunikaci.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Vstupní znalosti

Základní znalosti z obecné psychologie a sociologie (na středoškolské úrovni z předmětů Občanská nauka nebo Základy společenských věd), znalost obecných elementárních pojmů z oblasti psychologie, psychologie osobnosti, image člověka, představy o roli manažera ve skupině, informace o praktických možnostech sociologie a některých metodách sociologického výzkumu

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Teoretické seznámení s aplikovanou psychologií, sociologií a teorií komunikace, orientace v základních pojmech. Zhodnocení přínosu společenskovědního bádání pro oblast komunikace a řízení. Využití komunikativních a rétorických dovedností v praktických situacích (a před kamerou) - rozbor chyb. Využití získaných poznatků v technické a inženýrské praxi s ohledem na budoucí pracovní zařazení v řízení firem.
Student zvládne cíl předmětu. Bude schopen využít základy psychologie, sociologie a teorie komunikace v praxi, bude schopen využít zvýšených komunikativních a rétorických dovedností v praktických situacích inženýrské praxe.

Základní literatura

BEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I.: Psychologie a sociologie řízení. Praha: Management Press 2002
ELLIS, A.: The Psychology of Language and Communication. London: Erlbaum Associates Hore 1992
KOHOUTEK, R.: Základy užité psychologie. Brno: CERM 2002
KOHOUTEK, R. a kol.: Základy sociální psychologie. Brno: CERM 1998
Simon Haines, barbara Stewart: First Certificate Masterclass. Oxford University Press

Doporučení literatura

FIELDEN, J. S.: Principles of Business Communication. New York: Macmillan Publishing Company 1990
KELLER, J.: Úvod do sociologie. Praha: SLON 1997
McLAGAN, P., KREMBS, P.: On-the-Level. Performance Communication that Works. San Francisco, Berrett-Koehler, Inc. 1995
MYERS, D. D.: Social Psychology. New York: McGraw-Hill 1993

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do studia společenských věd. Význam pro teorii a inženýrskou praxi. 2. Sociální psychologie a její místo v životě jednotlivce. Psychologické pojmy. Paměť, řeč a myšlení. 3. Metody psychologického a komunikačního výzkumu. Rozhovor, dotazník, anamnéza. Výchova a sebevýchova. Formování osobnosti v prostředí. 4. Osobnost, obecné otázky, struktura. Temperament a charakter. Typy osobnosti. Inteligence a intelekt. 5. Vývoj a formování osobnosti. Stadia vývoje osobnosti dle věku. Biologické a sociologické determinace osobnosti. 6. Učení, sociální učení jeho význam a druhy. Obecné zákony učení. problémy učení v praxi i v životě. Styly sociálního učení. 7. Stres a metody jeho zvládání. Duševní hygiena. přizpůsobovací mechanizmy. 8. Základní paradigmata sociologického myšlení. Sociologické pojmy. Společnost, organizace, skupina, kultura, sociální status. 9. Teorie komunikace. Aplikace na společnost, jednotlivce a budoucí životní dráhu. 10. Sociální struktura, sociální kontrola, socializace jednotlivce. Komunikace. Problém přežití ve společnosti. 11. Volba povolání jako životní sociální a komunikační problém. Výklad a interpretace sociálních jevů v profesním a osobním životě jednotlivce. 12. Rétorika a komunikace. Kvalita projevu. Zásady správného gramatického a rétorického projevu na veřejnosti. 13. Rozbor nejčastějších chyb v komunikaci na veřejnosti.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor