Detail předmětu

Sociální komunikace

FAST-TY01Ak. rok: 2024/2025

Společnost, skupina a tým, obecná sociologie, evoluce komunikace, teorie komunikace, mezilidské a pracovní vztahy, moderní prezentace a komunikace, public relations, individuální a pracovní komunikace, komunikace v řízení, komunikace v managementu, komunikace s veřejností a s médii, moderní styly v komunikaci.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Vstupní znalosti

Základní znalosti z obecné psychologie a sociologie (na středoškolské úrovni z předmětů Občanská nauka nebo Základy společenských věd), znalost obecných elementárních pojmů z oblasti psychologie, psychologie osobnosti, image člověka, představy o roli manažera ve skupině, informace o praktických možnostech sociologie a některých metodách sociologického výzkumu

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Teoretické seznámení s aplikovanou psychologií, sociologií a teorií komunikace, orientace v základních pojmech. Zhodnocení přínosu společenskovědního bádání pro oblast komunikace a řízení. Využití komunikativních a rétorických dovedností v praktických situacích - rozbor chyb. Využití získaných poznatků v technické a inženýrské praxi s ohledem na budoucí pracovní zařazení.
Student zvládne cíl předmětu. Bude schopen využít základy psychologie, sociologie a teorie komunikace v praxi, bude schopen využít zvýšených komunikativních a rétorických dovedností v praktických situacích inženýrské praxe.

Základní literatura

ATKINSON, R. L.; ATKINSON, R. C.;SMITH, E.E.: Psychologie. Portál, 2003.
Kohoutek R.: Základy sociální psychologie. CERM, 1998.
Kohoutek R.: Základy užité psychologie. CERM, 2002.

Doporučená literatura

Bedrnová, E., Nový, I.: Psychologie a sociologie řízení. Management Press, 2002.
Fielden, J. S.: Principles of Business Communication. Macmillan Publishing Company, 1990.
Keller J.: Úvod do sociologie. SLON, 1997.
Kohoutek R., Štěpaník, J.: Psychologie a organizace řízení. CERM, 2000.

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do studia společenských věd. Význam pro teorii a inženýrskou praxi. 2. Sociální psychologie a její místo v životě jednotlivce. Paměť, řeč a myšlení. 3. Metody psychologického a komunikačního výzkumu. Rozhovor, dotazník, anamnéza. Výchova a sebevýchova. Formování osobnosti v prostředí. 4. Osobnost, obecné otázky, struktura. Temperament a charakter. Typy osobnosti. Inteligence a intelekt. 5. Vývoj a formování osobnosti. Stadia vývoje osobnosti dle věku. Biologické a sociologické determinace osobnosti. 6. Učení, sociální učení jeho význam a druhy. Obecné zákony učení. problémy učení v praxi i v životě. Styly sociálního učení. 7. Stres a metody jeho zvládání. Duševní hygiena. přizpůsobovací mechanizmy. 8. Základní paradigmata sociologického myšlení. Sociologické pojmy. Společnost, organizace, skupina, kultura, sociální status. 9. Teorie komunikace. Aplikace na společnost, jednotlivce a budoucí životní dráhu. 10. Sociální struktura, sociální kontrola, socializace jednotlivce. Komunikace. Problém přežití ve společnosti. 11. Volba povolání jako životní sociální a komunikační problém. Výklad a interpretace sociálních jevů v profesním a osobním životě jednotlivce. 12. Rétorika a komunikace. Kvalita projevu. Zásady správného gramatického a rétorického projevu na veřejnosti. 13. Rozbor nejčastějších chyb v komunikaci na veřejnosti.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Seznámení ve skupině. Prolegomena k sociální komunikaci. 2. Principy empatie v komunikaci, skupinová aktivita. 3. Sociální stereotypy a zvláště efekt prvního dojmu, skupinová aktivita. 4. Příprava motivačního dopisu, životopisu a situace pracovního pohovoru. 5. Přednes referátů studentů. 6. Přednes referátů studentů.