Detail předmětu
Business Research Methods
FP-IBbrmPAk. rok: 2024/2025
Cílem tohoto modulu je vypracovat a prezentovat individuální výzkumný projekt s využitím výzkumných metod, které se aplikují na znalosti získané během přednášek. Student by měl individuálně zkoumat buď praktický problém ve vybrané společnosti, nebo provádět výzkum v oboru. Na konci semestru pak složit zkoušku. Student si individuálně volí výzkumné téma nebo problematiku, kterou bude zpracovávat zvolenou výzkumnou strategií a metodami, zejména s ohledem na jeho potenciální zaměření diplomové práce. Téma může být zaměřeno na analýzu problému v rámci firmy, např. v oblasti managementu, marketingu nebo strategického řízení. Student by měl následně shromáždit relevantní informace z prostředí firmy a na jejich základě kriticky analyzovat současnou situaci a navrhnout další řešení konkrétního manažerského či strategického problému. Nebo může student provést výzkum v terénu v oblasti názorů, postojů jednotlivců na vybrané téma nebo chování zákazníků, firem atp.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Znalosti: alespoň bakalářské studium. MS Office v částech Excell, Word a PoverPoint.
Dovednosti: Schopnost komunikovat s respondenty, shromažďovat data a zpracovávat je.
Schopnost obhájit výsledky výzkumu nejen před přednášejícím na univerzitě, ale i před vedením společnosti.
Kompetence: práce v konkrétní společnosti. Komunikujte s podnikateli o výzkumném problému.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Studenti budou muset obhájit svůj výzkum (max. 100 bodů) na vybrané téma na cvičení. Projekt (100 bodů) bude hodnocen: rešerše literatury 20 bodů, strategie výzkumu 30 bodů, zpracování a interpretace výsledků 30 bodů, formální a grafické náležitosti projektu 20 bodů.
Pro získání zápočtu je třeba min. 60 bodů.
Závěrečná zkouška (100 bodů) bude tvořena písemnou částí obsahující 4 otevřené otázky. Každá otázka je hodnocena max. 25 body. Pro úspěšné absolvování předmětu musí student získat minimálně 50 bodů. Výsledné hodnocení je pak určeno podle stupnice:
A 90-100 bodů
B 80-89 bodů
C 70-79 bodů
D 60-69 bodů
E 50-59 bodů
F menší než 49 bodů
Zakončení předmětu pro studenty s individuálním studiem: studenti zpracují pouze výzkumný projekt dle zadání uvedeného v aktualitách předmětu.
Účast na přednáškách je doporučována, zrovna tak jako studijní literatura. Kontrola je v kompetenci přednášejícího. Během semestru bude vyučujícím kontrolováno:
3 týden: kontrola výběru tématu diplomové práce
6 týden: kontrola výběru výzkumného tématu a použitých metod
12,13 týden prezentace výzkumného projektu
Učební cíle
Výstupy z učení je možné charakterizovat jako:
a) Popis výzkumného procesu a návrh schématu výzkumu.
b) Definování stavu vědeckého poznání, popis stavu okolí podniku a situace v podniku.
c) Definice zdrojů dat a metod jejich sběru pro sekundární výzkum.
d) Metody sběru dat v primárním výzkumu.
e) Prezentace a obhajoba výsledků výzkumu
Základní literatura
Doporučená literatura
COOPER, D., EMORY, W. Business research methods. 5th ed. Chicago: Irwin, 1995. 681 p. ISBN 0-256-13777-3.
EASTERBY-SMITH, M., THORPE, R., LOWE, A.. Management research. 2nd ed. London: SAGE Publications, 2002. 194 p. ISBN 0-7619-7285-4.
HAMERSVELD, M., DE BONT, C. Market research handbook. 5th ed. Chichester: John Wiley, 2007. 627 p. ISBN 978-0-470-51768-0.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-IBM magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Náplň přednášek:
1. Struktura kurzu, struktura výzkumného projektu, struktura prezentace.
2. Výzkum v podnikání, vědecké myšlení, výzkumný proces, návrh výzkumu, konceptuální schéma a konceptuální model.
3. Strav vědeckého poznání. Rešerše literatury. Primární a sekundární výzkum. Metoda kritického přezkumu literatury PRISMA.
4. Metody sběru dat v primárním výzkumu. Kvantitativní výzkum, typy výběru vzorku. Výpočet výzkumného vzorku.
5. Konstrukce dotazníku, škály.
6. Kvalitativní přístup, diskuse výzkumných výsledků.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Semináře:
1. Úvod do seminářů - organizační aspekty, generování výzkumných myšlenek. Definice a účel výzkumu, časové řízení výzkumu, úzká místa výzkumného procesu.
2. Kvality dobrého výzkumníka - rozhodování o výzkumném přístupu a výběru výzkumné strategie.
3. Shromažďování výzkumných dat - provádění výzkumu, sekundární výzkum. Sběr dat z výzkumu, primární výzkum: pozorování, rozhovory, dotazníky.
4. Analýza a interpretace výsledků výzkumu - kvalitativní přístup. Analýza a interpretace výsledků výzkumu - kvantitativní přístup.
5. Konzultace k výzkumným tématům.
6. Konzultace k prezentaci výzkumného projektu.
Konzultace v rámci seminářů budou probíhat mimo pravidelnou výuku v kanceláři vyučujícího.