Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-OmoPAk. rok: 2024/2025
Předmět poskytuje znalosti související s klíčovými oblastmi mezinárodního obchodování. Uvádí charakteristiky mezinárodního prostředí a význam mezinárodního obchodu, vymezuje teoretické přístupy a trendy, kategorie, hlavní subjekty. Seznamuje s mezinárodní ekonomickou organizací a dopadem integrace na mezinárodní obchod a konkurenceschopnost.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Způsob a kritéria hodnocení jsou podrobně rozpracovány v dokumentu "Podmínky ukončení předmětu mezinárodní obchod", které jsou vyvěšeny v aktualitách předmětu na začátku semestru.Zakončení předmětu (prezenční)
Zápočet:Návrhový list 10Týmový projekt 35 (obsah 20b, prezentace 10b, oponentské zhodnocení jiného projektu 5b)
Test digitální zralosti firmy 2,5b - 5bCelkem za cvičení (minimum 25b) 50Zkouška (ústní - min. 50 bodů) 100Celkové hodnocení 150Za týmový projekt je možné získat celkem 35 bodů. Hodnotí se NL (10 bodů), projekt-obsah (max. 20 bodů), prezentace projektu (max. 10 bodů) na cvičení a hodnocení oponentského týmu (max. 5 bodů). Podmínkou pro udělení zápočtu je dosažení minimálně 50 % bodů v průběhu semestru (25 b). Pro splnění podmínek zkoušky je potřeba dosáhnout minimálně 50 % bodů z ústní zkoušky (50 b).Výsledné hodnocení studentů bude závislé nejen na výsledcích písemné zkoušky, ale také na dosaženém počtu bodů, které student získá v průběhu celého semestru ve cvičeních. Celkově lze dosáhnout 150 bodů, které budou přepočteny na hodnotu 100 bodů podle stupnice ECTS.Zakončení předmětu (pro studenty s individuálním plánem)Maximální počet bodůNávrhový list 10Individuální projekt 35
Test digitální zralosti firmy 2,5 - 5Celkem hodnocení za projekt (minimum 25b) 50Zkouška (ústní - min. 50 bodů) 100Celkové hodnocení 150Za individuální projekt je možné získat celkem 35 bodů. Hodnotí se NL (10 bodů) a projekt (max. 35 bodů). Podmínkou pro udělení zápočtu je dosažení minimálně 50 % bodů v průběhu semestru (25 b). Pro splnění podmínek zkoušky je potřeba dosáhnout minimálně 50 % bodů z ústní zkoušky (50 b).Výsledné hodnocení studentů bude závislé nejen na výsledcích písemné zkoušky, ale také na dosaženém počtu bodů, které student získá v průběhu celého semestru ve cvičeních. Celkově lze dosáhnout 150 bodů, které budou přepočteny na hodnotu 100 bodů podle stupnice ECTS.Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech, při zpracování seminární práce, týmové práce a pod.. Nahrazení zameškané, řádně omluvené nepřítomnosti na výuce je formou náhradního organizovaného zaměstnání s vypracováním nového úkolu a jeho hodnocení podle kriterií při udělování zápočtu.
Učební cíle
Základní literatura
Doporučená literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Mezinárodní ekonomické organizace a regionalizmus ve světové ekonomice a obchodě: podstata a jeho formy, přínosy a rizika, členění a přehled hlavních regionálních seskupení s dopadem na podnikatelské prostředí a obchod.Transformační proces v zemích střední a východní Evropy: podstata a obsah transformačního procesu, strategie transformačního procesu, spolupráce a hodnocení transformace z pohledu času.2. Význam mezinárodního obchodu, principy a zásady: znalost teritoria; znalost mentality, kultury a náboženství v teritoriích; zásady ekonomické bezpečnosti v mezinárodním obchodě.3. Funkce mezinárodního obchodu ve vztahu k národní ekonomice, formy zapojení podnikatelských subjektů do mezinárodního obchodu.
4. Globalizace a internacionalizace. Strategie a formy vstupu podniků na mezinárodní trhy. Přímé a nepřímé formy vstupu. Kapitálové a nekapitálové vstupy;
5. Incoterms 2023, vysvěětlení pravidel a jejích využití;6. Hlavní centra světové ekonomiky: kvantitativní srovnání - USA, Japonsko, Čína, EMU a ostatní - integrační procesy z aspektů mezinárodního obchodování.7. Zahraniční obchodní politika ČR a Číny;8. Mezinárodní konkurenceschopnost: podnikatelské prostředí a jeho složky, souvislosti a vazby, vybrané ukazatele kvality podnikatelského prostředí;9. Globalizace a internacionalizace, strategické aliance v mezinárodním obchodě, protekcionizmus;10. Logistika v mezinárodním obchodě;11. Řízení mezinárodních obchodních operací, východiska, dodací a platební podmínky, financování, logistika a rizika;12. Obchodní logistika a Supply chain management v podmínkách globalizace;13. Vývojové trendy v mezinárodním obchodu v 20. a 21. století, teritoriální a komoditní struktura mezinárodního obchodu, vysoká dynamika obchodu se zbožím a službami.
Cvičení
Obsahem cvičení je procvičování přednášených témat a zpracování zadaných úkolů dle požadavků cvičícího, konzultace a řešení případových studií:1. Mezinárodní ekonomické organizace a regionalizmus ve světové ekonomice a obchodě: podstata a jeho formy, přínosy a rizika, členění a přehled hlavních regionálních seskupení s dopadem na podnikatelské prostředí a obchod.2. Význam mezinárodního obchodu, principy a zásady; znalost teritorií;, znalost mentality; kultury a náboženství v teritoriích.3. Vývojové trendy v mezinárodním obchodu v 20. a 21. století, teritoriální a komoditní struktura mezinárodního obchodu, vysoká dynamika obchodu se zbožím a službami.4. Hlavní centra světové ekonomiky: kvantitativní srovnání - USA, Japonsko, Čína, EMU a ostatní - integrační procesy z aspektů mezinárodního obchodování.5.Význam mezinárodního obchodu a úloha GATT a WTO při liberalizaci mezinárodního obchodu. Organizace působící v mezinárodním obchodě.6. Mezinárodní konkurenceschopnost: podnikatelské prostředí a jeho složky, souvislosti a vazby, vybrané ukazatele kvality podnikatelského prostředí. 7. Trendy v mezinárodním obchodě8. Mezinárodní obchod rozvinutých zemí.9. Mezinárodní obchod rozvojových zemí.10. Mezinárodní obchod České republiky.11. Mezinárodní vztahy- born global12. Prezentace týmových projektů13. Prezentace týmových projektů