Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-opKAk. rok: 2024/2025
Předmět poskytuje základní teoretické znalostí o oblasti obchodu a obchodních činnostech.Je zaměřen nejenom na rovinu obecnou, ale speciálně i na úroveň podnikovou. Zabývá se významem obchodu v ekonomice, jeho strukturou a funkcemi. Ucelené teoretické poznatky jsou využívány pro praktické aplikace na spotřebitelských a průmyslových trzích.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
U předmětu je kladen důraz na systematickou a průběžnou práci studentů ve všech formách studia (prezenční, kombinované, individuální) vede k hlubšímu pochopení problematiky, na druhé straně zbavuje studenty mnohdy zbytečných stresů a obav z toho, že jejich hodnocení bude založeno na výsledku jediné zkoušky. Pro ocenění průběžné přípravy a úspěšné zakončení předmětu Obchodní podnikání je vypracován systém bodového hodnocení. Pro udělení výsledného hodnocení musí student dosáhnout minimálně 50 bodů po přepočtení na stupnici ECTS.Zakončení předmětu (klasifikovaný zápočet)1. Individuální projekt: Individuální projekt – na začátku semestru bude studentům zadán projekt, následně, vypracují Návrhový list projektu (10b), po odsouhlasení do daného termínu vypracují projekt (35b). Zajištění vyplnění dotazníku digitální zralosti konkrétní firmy (2,5-5b). Splnění individuálního projektu projektu a vyplnění dotazníků bude ohodnoceno 50 body, včetně Návrhového listu a prezentace.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------2. Zápočtový test: písemný test za maximálně 100 bodůPodmínkou pro udělení klasifikovaného zápočtu je dosažení minimálně 50 % bodů v průběhu semestru za projekt (25 b) a zároveň dosáhnout minimálně 50 % bodů z písemného testu (50 b). Podrobný popis podmínek a bodů je vystaven v Aktualitách předmětu.Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech. Pokud tato podmínka nebude splněna, potom vyučující v odůvodněných případech stanovit náhradní podmínku.
Aktivity pro absolvování kurzu:1. Individuální písemný projekt2. Terénní výzkum - terénní výzkum 4. Přednášky odborníků z praxe (v průběhu semestru budou přednášeny přednášky odborníků z praxe, které se dozvíte v Aktualitách kurzu).5. Zápočtový test v daných termínech u vyučujícího předmětu
Učební cíle
Základní literatura
Doporučená literatura
Elearning
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Vývoj obchodu a jeho postavení v NH, EU a v mezinárodním kontextu – vliv prostředí – současný stav a trendy. Transformace českého obchodu, Evropská unie a jednotný vnitřní trh, soutěžní právo v ČR a EU.2. Digitalizace podniku.3. Právní úprava podnikání v obchodě, družstevní formy podnikání.4. Vymezení pojmů a funkcí obchodu, stakeholdeři, společenská odpovědnost v obchodě.
5. Význam obchodních kooperací, networking, franchising, dominance a diverzifikace obchodních podniků.6. Historický vývoj a systémy ochrany spotřebitele v obchodní činnosti (svět, ČR, EU).7. Legislativa obchodního provozu, obchodní sortiment, identifikace a význam balení zboží.8. Územní strategie obchodu, analýzy, výběr a lokalizace obchodu. Ekonomické, sociální a environmentální dopady9. Technologie velkoobchodního a maloobchodního provozu, space management.10. Ekonomika a management obchodního podniku.11. Řízení lidských zdrojů v obchodním podniku, výběr, kompetence, vzdělávání a specifika.12. Marketing obchodního podnikání, marketingová komunikace v obchodních jednotkách, nové trendy.13. Obchodní modely a jejích design (volba hodnoty ve vztahu k cílovým skupinám, stakeholderům, proces tvorby obchodního modelu, pět fází modelu, hodnocení, zdroje, udržitelnost).
Konzultace v kombinovaném studiu