Detail předmětu
Strategický management
FP-smaKAk. rok: 2024/2025
Strategické řízení firmy v tržním - konkurenčním prostředí lze označit za životně důležitý aspekt potenciálního úspěchu firmy. Rozhodnutí o strategii firmy, má-li zvolená strategie přivést firmu k požadovanému cíly, musí vycházet z důkladné strategické analýzy. Teprve na jejím základě lze generovat možná řešení, vybrat a implementovat optimální variantu. V rámci procesu strategické řízení pak management firmy hodnotí faktory jako jsou disponibilní zdroje, poslání a cíle a externí a interní prostředí firmy. Takto pojímaná a vytvořená strategie, se může stát solidním základem konkurenceschopnosti firmy.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Detailní souhrn podmínek a instrukcí je uveden také v e-learningu - "Course Booklet"
Studenti kombinované formy studia jsou hodnoceni za práci na soustředěních a odevzdané výstupy z nich – 5 bodů za soustředění, tj. až 20 bodů a zkoušku. Odevzdané podklady ze soustředění jsou hodnoceny vyučujícím.
Studenti kombinované formy absolvují ústní zkoušku a s písemnou přípravou:
- Zkouška je ústní s časem na písemnou přípravu. Na písemnou přípravu mají studenti 30 minut. Následují ústní formou skupinové diskuze – po skupinách 3 – 5 studentů. V rámci písemné přípravy bude možné využít podklady z přednášek a vlastní poznámky dostupné v off-line podobě.
- Zadání bude obsahovat dva otevřené úkoly s dílčími otázkami – každý úkol maximálně 50 bodů, tj. celkový počet bodů z je 100.
Výsledná klasifikace se odvíjí od celkového počtu získaných bodů (práce na soustředěních a zkouška) a je v souladu s ECTS. Body se sčítají a mají v rámci finálního hodnocení stejnou váhu. Opravné termíny zkoušek se řídí studijním a zkušebním řádem.
Studenti na kombinované formě studia s individuálním studijním plánem jsou hodnocení na základě zkoušky.
Učební cíle
Studenti budou seznámeni s procesem strategického řízení ve firmě a principy strategického myšlení. Budou seznámeni s analytickými postupy pro strategickou analýzu interních i externích faktorů. Naučí se postupu pro formulaci strategií založeném na hierarchické struktuře strategií - corporate, business, a funkční strategie. Naučí se jak postupovat při výběru, realizaci a hodnocení strategie.
Základní literatura
JOHNSON, G. - SCHOLES, K. Cesty k úspěšnému podniku. Přel. Z. Strnad. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2000. 803 s. Přel. z: Exploring Corporate Strategy. ISBN 80-7226-220-3
KEŘKOVSKÝ, M. - VYKYPĚL, O. Strategické řízení. 1. vyd. Brno: VUT v Brně Fakulta podnikatelská, 1998. 157 s., ISBN 80-214-1111-2
ZICH, R. Koncepce úspěchuschopnosti Konkurenceschopnost - vítězství, nebo účast v soutěži?. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2012. 125 s. ISBN: 978-80-7204-818- 2.
Doporučená literatura
KOTLER, P. Matrketing Management. 10. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. 720 s. ISBN 80-247-0016-6.
MALLYA, T. Základy strategického řízení a rozhodování. 1.vyd., Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. 246 s. ISBN 978-80-247-1911-5.
MINTZBERG - QUINN - GHOSHAL The Strategic Management Process. Revised European Edition. Prentice Hall Europe 1998, 1036 p. ISBN 0-13-675984-X.
PORTER, MICHAEL E. Competitive Advantage. First Free Press Export Edition: Free Press 2004. 557 s. ISBN: 0-7432-6087-2.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-IM-KS magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
- Program MGR-SRP-KS magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
- Program MGR-UFRP-KS magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
- Program MKC-EVM magisterský navazující 2 ročník, zimní semestr, povinný