Detail předmětu
Počítače a programování 1
FEKT-BPC-PC1MAk. rok: 2025/2026
Základní pojmy z oblasti výpočetní techniky, architektura počítačů, periferie osobního počítače, počítačové sběrnice, sítě, komunikační protokoly, služby Internetu, informační výchova. Specifika operačních systémů, vývoj procesoru, jeho vnitřní struktura a druhy architektur, instrukční soubor. Číselné soustavy a převody mezi nimi, interpretace čísla. Algoritmizace, zápis algoritmu, optimalizace algoritmu s ohledem na výpočetní jednotku. Větvení programu, cyklus, podmínky, skoky.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Hodnocení předmětu se skládá ze dvou částí. V rámci počítačových cvičení je možné získat 50 bodů a za závěrečný semestrální test 50 bodů. Zisk bodů za počítačová cvičení je dále rozdělen na sérii domácích úkolů, kde je možné získat 20 bodů a kontrolních testů přípravy na cvičení s možným bodovým ziskem 20 bodů. Za vlastní tvorbu kódů, dodržení systematičnosti programování a vhodného formátování kódu je pak student hodnocen 10 body.
Učební cíle
Základní literatura
Kernighan B.W., Ritchie D. Programovací jazyk C, Computer Press, 2008, ISBN 80-251-0897-X (CS)
Ličev, L., Morkes, D. Procesory - architektura, funkce, použití. Computer Press, ISBN: 80-7226-172-X (CS)
PROKOP, Jiří. Algoritmy v jazyku C a C++: praktický průvodce. Průvodce (Grada). Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2751-6. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do předmětu, informační systémy používané na FEKT/VUT a jim odpovídající uživatelské účty. Pravidla a směrnice počítačové sítě FEKT/VUT.
- Číselné soustavy, převody mezi číselnými soustavami. Reprezentace záporných čísel. Aritmetické operace v binární soustavě. Reprezentace desetinných čísel, standard IEEE 754. Zlomková reprezentace desetinných čísel, zaokrouhlování, reprezentace znaků, znakové sady.
- Vývoj procesoru a jeho architektura, jádro procesoru, ALU, paměť, Von Neumannova a Harwardská architektura procesoru, strojová instrukce, instrukční soubor, přerušovací systém.
- Algoritmus, zápis algoritmu, vývojové diagramy, větvení programu, cykly, podmínky, skoky, rekurzivní zápis
- Architektura PC, základní typy, periferie počítače, vývoj počítače
- Programovací a značkovací jazyky. Rozdělení programovacích jazyků. Strukturované a objektově orientované programování.
- Operační systém I. - role OS, abstrakce poskytované OS,
- Operační systém II - správa paměti, virtualizace prostředků, specifika operačních systémů
- Počítačové sítě I. - historie, struktury, OSI ISO model, Ethernet IEEE 802.3,
- Počítačové sítě II. - WiFi, VLAN, VPN
- Modelování struktury programu prostřednictvím UML, Use Case diagram, diagram tříd, datových balíčků
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Hlubší seznámení se s mikrokontrolery AVR a vývojovým prostředím AVR Studio, založení projektu, vysvětlení zásad při psaní základní struktury programu
3. Vytvoření jednoduchého programu v jazyce C, konfigurace V/V bran mikrokontroleru, rozsvícení LED
4. Rezerva (svátky)
5. Časové zpoždění pomocí cyklu, efekty s polem LED
6. Přerušovací systém mikrokontroleru, synchronizace události s časovým přerušením, efekty s polem LED
7. Algoritmus výběru hodnoty z tabulky - nepřímé adresování. Zobrazení čísla na sedmisegmentovém displeji.
8. Algoritmus výběru hodnoty z tabulky - nepřímé adresování. Zobrazení čísla na sedmisegmentovém displeji.
9. Zápis informací do vestavěné paměti EEPROM - zálohování nastavení
10. Zobrazení čísla na čtyřmístném sedmisegmentovém displeji - časový multiplex
11. Zpracování stavu připojených tlačítek - program siréna
12. Přenos dat po sériovém kanálu do PC