Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FEKT-BPC-TMSAk. rok: 2025/2026
Předmět poskytuje základní teoretické znalosti z oblasti chlazení a analýzy tepelných dějů v pohonných systémech elektrických vozidel. V úvodní části předmětu jsou vysvětleny potřebné teoretické základy tepelných a hydraulických výpočtů. Následně jsou studenti seznámeni s tvorbou tepelných modelů elektromotorů pomocí metody tepelných sítí. Představeny jsou také moderní numerické metody tepelných analýz, jako je metoda konečných prvků a metoda konečných objemů (CFD). V předmětu jsou probrány klasické i moderní způsoby chlazení elektromotorů a výkonové elektroniky elektrických vozidel. Studenti jsou také seznámeni s metodami měření tepelných a hydraulických veličin. Tato měření si studenti sami vyzkouší v rámci laboratorních měření na reálných motorech.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Student musí mít znalosti matematiky, fyziky a elektrotechniky na úrovni 1. ročníku bakalářského studia. Dále jsou vyžadovány základní znalosti programování v Matlabu nebo Pythonu. Práce v laboratoři je podmíněna platnou kvalifikací „osoby poučené“, kterou musí studenti získat před zahájením výuky. Informace k této kvalifikaci jsou uvedeny ve Směrnici děkana Seznámení studentů s bezpečnostními předpisy.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod a motivace – důležitost chlazení a analýzy tepelných dějů v pohonných systémech elektrických vozidel. Zdroje tepelných ztrát. Mechanismy přenosu tepla, tepelné veličiny, tepelně-elektrické analogie. Metoda tepelných sítí.2. Přenos tepla vedením – rovnice vedení tepla a její řešení pro základní 1D případy: rovinná stěna, válcové těleso atp. Stacionární vedení tepla. Okrajové podmínky. Vedení tepla žebrem.3. Přenos tepla vedením – zohlednění vnitřních tepelných zdrojů (generování ztrát). Nestacionární vedení tepla. Vícerozměrné vedení tepla.4. Přenos tepla konvekcí. Přirozená konvekce, nucená konvekce, výpočet součinitele přestupu tepla. Nucená konvekce při vnitřním a vnějším proudění. Přenos tepla radiací.5. Základy hydraulických výpočtů, hydraulické veličiny, hydraulicko-elektrické analogie.6. Nucené vzduchové a kapalinové chlazení. Výpočty hydraulických okruhů. Ventilátory a čerpadla.7. Chladiče, tepelné trubice a výměníky tepla.8. Numerické metody – metoda konečných prvků, metoda konečných objemů (CFD).9. Základní způsoby chlazení elektrických strojů. Tepelná analýza elektrických strojů pomocí metody tepelných sítí. Výpočet tepelných odporů vybraných částí elektrických strojů. Tepelné sítě vybraných typů elektrických strojů – především asynchronní motor a synchronní motor s permanentními magnety.10. Moderní způsoby chlazení elektrických strojů. Stroje s vysokou hustotou výkonu.11. Chlazení výkonové elektroniky.12. Tepelný management elektromobilu.13. Měření tepelných a hydraulických veličin.
Cvičení s počítačovou podporou
1. Aplikace základních vztahů přenosu tepla.2. Výpočet tepelných odporů základních geometrických těles. Vedení tepla žebry.3. Výpočet tepelných odporů vedením se zohledněním generování ztrát. Stacionární a nestacionární stav. Metoda tepelných sítí.4. Výpočet součinitelů přestupu tepla. Volná konvekce. Nucená konvekce při vnitřním a vnějším proudění.5. Aplikace základních vztahů hydromechaniky. Výpočet hydraulických odporů.6. Analýza hydraulického okruhu nuceného vzduchového a vodního chlazení. Výpočet požadované velikosti ventilátoru a čerpadla.7. Analýza výměníku tepla.8. Řešení příkladů s využitím simulačního nástroje založeného na metodě konečných prvků9. Výpočet vybraných tepelných odporů elektrických strojů. Tvorba tepelné sítě elektrického stroje.10. Tepelná síť se zahrnutím nuceného vzduchového nebo kapalinového chlazení.
Laboratorní cvičení
L1 - Měření tepelných a hydraulických veličin pohonných systémů.L2 - Identifikace parametrů tepelného modelu elektrického stroje.L3 - Měření na elektrickém stroji s kapalinovým chlazením.