Detail předmětu
Pohony pro elektrická a hybridní vozidla
FEKT-BPC-EHUAk. rok: 2025/2026
Tento kurz seznamuje studenty s různými aspekty konstrukce elektrických pohonů používaných ve všech módech E-mobility, tj. silniční, letecké, železniční a vodní dopravy. Tyto pohony zahrnují jak vysokorychlostní trakční pohony s vysokou hustotou výkonu, tak malé sériově vyráběné pomocné pohony. Studenti jsou dále seznamování s integrací pohonu do elektrických a hybridních vozidel, včetně různých aspektů jejich návrhu. Dále se budou zabývat běžnými řídicími koncepty pro elektromotory, dostupnými typy úložišť energie a jejich aplikacemi v e-mobilitě. Kromě toho budou studenti analyzovat vliv variant chladicího systému a elektrického pohonu a dále jejich vibrace. Seznámí se také se současným stavem technologií akumulátorů. Kurz poskytne studentům široké povědomí o klíčových aspektech pohonných systémů v e-mobilitě a připraví studenty na řešení praktických problémů s nimi spojených.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Student musí mít znalosti matematiky, fyziky a elektrotechniky na úrovni 1. ročníku bakalářského studia. Práce v laboratoři je podmíněna platnou kvalifikací „osoby poučené“, kterou musí studenti získat před zahájením výuky. Informace k této kvalifikaci jsou uvedeny ve Směrnici děkana Seznámení studentů s bezpečnostními předpisy.
Práce v laboratoři je podmíněna platnou kvalifikací „osoby poučené“, kterou musí studenti získat před zahájením výuky. Informace k této kvalifikaci jsou uvedeny ve Směrnici děkana Seznámení studentů s bezpečnostními předpisy.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
- absolvování laboratorních cvičení a testu - 40 bodů
- ústní zkouška : 60 bodů
Laboratorní výuka je povinná, zmeškané hodiny je možno nahradit, po domluvě s vedoucím cvičení,
pravděpodobně v zápočtovém týdnu.
Učební cíle
- Identifikovat vhodné typy pohonů pro e-mobilitu a porovnat jejich vlastnosti a použitelnost.
- Znát různé koncepty frekvenčních měničů v kontextu pohonů pro e-mobilitu a zhodnotit jejich výhody a nevýhody.
- Znát běžné koncepty řízení pohonů v e-mobilitě a porovnat jejich vlastnosti jako je účinnost, spolehlivost, složitost, cena atp.
- Analyzovat různé typy úložišť energie dostupné pro použití v e-mobilitě a porovnat jejich charakteristiky a výhody.
- Zhodnotit požadavky na tepelný management u jednotlivých variant pohonů.
- Umět analyzovat vibrace pohonů a navrhnout možná opatření pro minimalizaci těchto těchto nežádoucích jevů.
- Znát současný stav technologie akumulátorů v souvislosti s pohony pro e-mobilitu a porovnat různé typy akumulátorů podle jejich vlastností a využití.
Základní literatura
P. C. Sen: Principles of Electric Machines and Power Electronics, ISBN: 9781118078877 (EN)
Tom Denton: Automobile Electrical and Electronic Systems. Butterworth-Heinemann, Oxford 2003 (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-EMU bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1) Systémový pohled na přenos energie v pohonných systémech, srovnání EV a hybridních vozidel, energetická uložiště, nabíječky, měniče, elektromotory, řízení, problematika účinnosti.
2) Přehled problematiky elektrických pohonů pro oblast automotive, rozdělení pohonů dle umístění a účelu, specifické požadavky kladené na jednotlivé pohony.
3) Elektrické stroje pro E-mobilitu - rozdělení, stejnosměrné stroje, asynchronní stroje, synchronní stroje s permanentními magnety, typické vlastnosti, metody měření motorů.
4) Elektrické stroje pro E-mobilitu - synchronní a reluktanční stroje, porovnání typů elektrických strojů, typické vlastnosti
5) Výkonová elektronika pro E-mobilitu – měniče pro hlavní a pomocné pohony, struktura, funkce, dimenzování, ochrany
6) Řízení elektrického pohonu v elektrických vozidlech, snímače mechanických a elektrických veličin, regulační struktura, metody syntézy regulátorů
7) Řízení elektrického pohonu v elektrických vozidlech: strategie řízení střídavých strojů, účinnostní mapy, komunikační sběrnice
8) Spínané zdroje pro E-mobilitu – on-board a stacionární rychlonabíječe, měniče s transformátorem a bez transformátoru, problematika EMC.
9) Bateriové systémy vozidel, rozdělení, vlastnosti, BMS, metody estimace dojezdu.
10) Systémy chlazení hlavního a pomocných pohonů a jejich měničů, tepelný management vozidel.
11) Vibrace v elektrických pohonných systémech, problematika životnosti mechanických uzlů
12) Projektovaná životnost elektromobilních systémů, spolehlivostní parametry součástí, sériový poruchový model, fault-tolerant systémy.
13) Test
Laboratorní cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2) Laboratorní ukázka elektrického pohonného systému
3) Měření účinnostní mapy asynchronního elektromotoru
4) Měření účinnostní mapy synchronního elektromotoru
5) Měření výkonové elektroniky - frekvenční měnič
6) Měření parametrů nabíjecí stanice
7) Měření bateriového uložiště energie
8) Simulink - Řízení elektrického pohonu v elektrických vozidlech
9) Simulink -Řízení elektrického pohonu v elektrických vozidlech
10) Laboratorní ukázka systémů chlazení pro pohony elektrických vozidel
11) Měření vibrací na elektrických strojích
12) Ukázka elektrického vozidla
13) Rezerva