Detail předmětu

Perspektivy ne/způsobilosti v současném umění a myšlení

FaVU-1PNvSUMAk. rok: 2024/2025

Kurz Perspektivy postižení v současném umění a myšlení poskytuje přehled základních rámců a terminologie kritických studií postižení. Budeme se zabývat zdravotním postižením jako klíčovou sociální kategorií, srovnatelnou s kategoriemi rasy, třídy nebo genderu. Bude nás zajímat, jakým způsobem se tato kategorie a s ní spojené předsudky přepisují nejen do společenského uspořádání, ale zejména do umělecké praxi a teorii umění. Pomocí nově získaného aparátu se budeme zabývat vybranými fenomény historie umění (např. art brut) a budeme se věnovat také aktuálně vznikajícímu umění a teorii umění, které tyto perspektivy integrují.

Kurz bude probíhat kombinovanou formou přednášek a čtenářského semináře (v poměru: 2 přednášky, 1 čtenářský seminář) v rámci čtyř tematických bloků (viz osnovu kurzu). Závěrečné setkání semestru bude věnováno prezentaci témat studentských esejů a společné diskusi.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Vstupní znalosti

Orientace v dějinách umění, estetiky a filosofie.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Docházka min. 75 %, esej v rozsahu 6000 (3NS) na samostatně zvolené téma reflektující jeden z okruhů výuky a skupinová diskuze.

 

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenstvo s diskursem (terminologií a teoretickými rámci) kritických teorií postižení a nabídnout skrze takto získanou perspektivu nový pohled na vybrané otázky a témata dějin umění a současné umělecké a obecněji kulturní praxe.

 

Základní literatura

Michel FOUCAULT, Dějiny šílenství, Praha: Nakladatelství Lidových novin 1994.
Michel FOUCAULT, Zrození kliniky, Červený Kostelec: Pavel Mervart 2010.
Bree HADLEY – Donna McDONALD, The Routledge Handbook of Disability Arts, Culture and Media, New York: Routledge 2020.
Zuzana JAKALOVÁ – Tomáš HUČKO (eds.), Iné telá, Bratislava: Apart – Kapitál – Display 2018.
Zuzana JAKALOVÁ – Hana JANEČKOVÁ (eds.), Multilogues on the Now: O žlázách, membránách a dutinách, Praha: Display 2022.
Kateřina KOLÁŘOVÁ (ed.), Jinakost – postižení – kritika: Společenské konstrukce nezpůsobilosti a hendikepu. Antologie textů z oboru disability studies, Praha: Slon 2013.
Paul B. PRECIADO, Testo Junkie. Sex, Drugs and Biopolitics in the Pharmacopornographic Era, New York: The Feminist Press at CUNY 2013.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský, 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 3. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 4. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Kritická studia postižení (critical disability studies) - základní rámce a terminologie oboru. Ne/způsobilost jako analytická kategorie. Ableismus a diskriminace na základě zdravotního postižení. Disability justice a strategie odporu. Intersekcionalita a postižení. Crip temporalita (Robert McRuer), cripistemologie a chronicita (Alyson Patsavas).

2. Perspektivy kritických studií postižení v umění. "Obrat ke zdraví" (Bárbara Rodríguez Muñoz) v současném umění, bezbariérovost jako tvůrčí strategie (Amanda Cachia). Disability arts a umění lidí se zdravotním znevýhodněním.

3. Vtělené (embodied) a autoteoretické perspektivy v současném umění a kultuře. Ne/způsobilost a performativita (Victoria Sin, Johana Hedva, Carolyn Lazard). Nemocné tělo, více- než-lidské perspektivy a tělesná fluidita (Anicka Yi, Barokka Khairani). Gynekologická péče jako dohled (Lucie Rosenfeldová), bylinkářství, léčitelství (Theresa Silon) a dekoloniální perspektivy (Luiza Prado de O. Martins).

4. Nemoc a kolektivita. Umělecké kolektivy a autonomní zdravotní péče (Power Makes Us Sick, Coven), umělecký výzkum a historie zdravotní svépomoci (Feminist Health Care Research Group). Kolektivita, mikrobiální výměna a design (Serina Tarkhanian).

 

Seminář

12 hod., povinná

Vyučující / Lektor