Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FaVU-1PNvSUMAk. rok: 2024/2025
Kurz Perspektivy postižení v současném umění a myšlení poskytuje přehled základních rámců a terminologie kritických studií postižení. Budeme se zabývat zdravotním postižením jako klíčovou sociální kategorií, srovnatelnou s kategoriemi rasy, třídy nebo genderu. Bude nás zajímat, jakým způsobem se tato kategorie a s ní spojené předsudky přepisují nejen do společenského uspořádání, ale zejména do umělecké praxi a teorii umění. Pomocí nově získaného aparátu se budeme zabývat vybranými fenomény historie umění (např. art brut) a budeme se věnovat také aktuálně vznikajícímu umění a teorii umění, které tyto perspektivy integrují.
Kurz bude probíhat kombinovanou formou přednášek a čtenářského semináře (v poměru: 2 přednášky, 1 čtenářský seminář) v rámci čtyř tematických bloků (viz osnovu kurzu). Závěrečné setkání semestru bude věnováno prezentaci témat studentských esejů a společné diskusi.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Docházka min. 75 %, esej v rozsahu 6000 (3NS) na samostatně zvolené téma reflektující jeden z okruhů výuky a skupinová diskuze.
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenstvo s diskursem (terminologií a teoretickými rámci) kritických teorií postižení a nabídnout skrze takto získanou perspektivu nový pohled na vybrané otázky a témata dějin umění a současné umělecké a obecněji kulturní praxe.
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Kritická studia postižení (critical disability studies) - základní rámce a terminologie oboru. Ne/způsobilost jako analytická kategorie. Ableismus a diskriminace na základě zdravotního postižení. Disability justice a strategie odporu. Intersekcionalita a postižení. Crip temporalita (Robert McRuer), cripistemologie a chronicita (Alyson Patsavas).
2. Perspektivy kritických studií postižení v umění. "Obrat ke zdraví" (Bárbara Rodríguez Muñoz) v současném umění, bezbariérovost jako tvůrčí strategie (Amanda Cachia). Disability arts a umění lidí se zdravotním znevýhodněním.
3. Vtělené (embodied) a autoteoretické perspektivy v současném umění a kultuře. Ne/způsobilost a performativita (Victoria Sin, Johana Hedva, Carolyn Lazard). Nemocné tělo, více- než-lidské perspektivy a tělesná fluidita (Anicka Yi, Barokka Khairani). Gynekologická péče jako dohled (Lucie Rosenfeldová), bylinkářství, léčitelství (Theresa Silon) a dekoloniální perspektivy (Luiza Prado de O. Martins).
4. Nemoc a kolektivita. Umělecké kolektivy a autonomní zdravotní péče (Power Makes Us Sick, Coven), umělecký výzkum a historie zdravotní svépomoci (Feminist Health Care Research Group). Kolektivita, mikrobiální výměna a design (Serina Tarkhanian).
Seminář