Detail předmětu
Ateliér – velký dům
FA-AT2-AEAk. rok: 2025/2026
Ateliérová výuka je hlavní způsob výuky architektury, který komplexně pracuje s ostatními metodami výukového procesu. Je založena na metodě „learning by doing“, tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena jako dialog pedagoga a studenta nad rozpracovaným projektem, nedílnou součástí výuky jsou tzv. kritiky.
Ateliér „velký dům“ zahrnuje návrh stavby s více funkčními okruhy v širším kontextu místa.
Jazyk výuky
angličtina
Počet kreditů
12
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Práce zadává a hodnotí vedoucí práce. Práce je vedoucím specifikována v „nabídce ateliérových témat“ a volitelně v „zadání práce“. Tyto informace jsou zveřejněny na Intranetu FA před registrací studentů.
Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie a obsahuje (pokud vedoucí práce neurčí jinak):
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“.
Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání projektu splňujícího podmínky (blíže specifikované v sekci Hodnocení předmětu) a dodržení termínu odevzdání (předem stanoveného ve vnitřní normě „Pravidla pro studium“).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.
Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonické studie a obsahuje (pokud vedoucí práce neurčí jinak):
- průvodní text (vč. teoretického zdůvodnění návrhu, východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu),
- doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů,
- situaci širších vztahů,
- situaci,
- půdorysy jednotlivých podlaží,
- řezy,
- pohledy,
- prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa,
- prostorové zobrazení interiéru,
- architektonický detail,
- model (vč. jeho fotodokumentace).
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“.
Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
- místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
- procesy, provoz;
- materialita, struktura, konstrukce;
- forma, uspořádání;
- prezentace, adjustace, obhajoba;
- přístup studenta ke zpracování projektu.
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
- A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
- B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
- C: dobrý návrh, řemeslně korektní
- D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
- E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce, povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání projektu splňujícího podmínky (blíže specifikované v sekci Hodnocení předmětu) a dodržení termínu odevzdání (předem stanoveného ve vnitřní normě „Pravidla pro studium“).
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec může podrobněji specifikovat vedoucí práce v „zadání práce“. Toto zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
V případě omluvy lze se souhlasem vedoucího práce nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.
Učební cíle
Zvládnutí procesu, metodologie tvorby a prezentace architektonického návrhu struktury v širším kontextu místa lokality a objektu s více funkčními okruhy, s náročnými procesy a požadavky na provoz, na strukturu/konstrukci objektu, na uspořádání/formu.
Práce je zaměřena na řešení v úrovni lokality a na úroveň vlastního objektu.
Práce je zaměřena na řešení v úrovni lokality a na úroveň vlastního objektu.
- Student si osvojí schopnost navrhnout architektonické a provozní řešení objektu s více funkčními okruhy.
- Student bude znát základní normové požadavky pro navrhování staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu.
- Student si osvojí schopnosti pro vypracovávání dokumentace architektonické studie.
- Student bude schopen zvolit vhodný konstrukční systém pro konkrétní podobu navrhované stavby.
- Student bude umět pochopit kontext místa a reagovat na něj v návrhu.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná prerekvizita
Základy architektury - povinná korekvizita
Pozemní stavitelství 1 - povinná korekvizita
Architektonický výraz - doporučená prerekvizita
Ateliér – malý dům - doporučená prerekvizita
Navrhování staveb
Základní literatura
DAY, Christopher. Places of the Soul: Architecture and environmental design, 2014. ISBN: 978-0415702430. (EN)
CHING, Francis D.K. Architecture: Form, Space, and Order, 2014. ISBN: 978-1118745083. (EN)
MEISS, P. von. Elements of Architecture: From Form to Place, 2000. ISBN: 978-0747600374. (EN)
NEUFERT, Ernst. Architects' Data. John Wiley & Sons, 2019. ISBN: 9781119284352. (EN)
CHING, Francis D.K. Architecture: Form, Space, and Order, 2014. ISBN: 978-1118745083. (EN)
MEISS, P. von. Elements of Architecture: From Form to Place, 2000. ISBN: 978-0747600374. (EN)
NEUFERT, Ernst. Architects' Data. John Wiley & Sons, 2019. ISBN: 9781119284352. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech