Detail předmětu

Teorie architektury 1 – úvod

FA-TAU-TAk. rok: 2025/2026

Studenti získají zkušenosti a poznatky se systematičtějším a obecnějším teoretickým uvažováním, které je nejen nutnou součástí navrhování a tvorby architektury, ale také kritického myšlení a dějinného vědomí. Rozliší vztahy a diference mezi kritikou, teorií a dějinami architektury a také mezi obecnou a speciální teorií. Získají poznatky o teoriích prožívání a konceptualizaci architektury, její performativitě, interaktivitě a responzivnosti. Získají přístup k promýšlení základních pojmů a konceptů času, prostoru a pohybu architektury a také problémů sídlení, domova a obývání. Nabydou zkušenost a schopnost formulovat vlastní architektonickou řeč a text ve vztahu k jazyku, řeči a psaní tradovaných i méně etablovaných a vznikajících teorií architektury.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty se základními problémy, pojmy a koncepty obecné a speciálních teorií architektury a s jejich vztahy ke kritice a dějinám. Po absolvování předmětu budou schopni kriticky formulovat a reflektovat také diference a souvislosti mezi architektonickými teoriemi, praxemi a praktikami navrhování, realizace, prožívání a reflexe architektury. Získají zkušenost s verbalizovaným a zapsaným teoretickým uvažováním, jeho horizonty a limity.
– Student získá znalosti a vědomosti o vztazích kritiky, teorie a dějin architektury.
– Student získá schopnosti potřebné k pěstování architektonického myšlení nejen ve vztahu k sobě, ale také ke své praxi navrhování a k praktikám zobecňování vlastních prožitků a zkušeností architektury.
– Získá přístup k teoretizaci architektury jako k myšlenkovým architektonickým experimentům a jejich falzifikaci v akademické diskusi.
– V přednáškách si student osvojí schopnost systematičtěji a obecněji teoreticky myslet, mluvit a psát.
– Student bude schopen formulovat vlastní teoretická východiska, postupy a závěry.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnotí se 1) studium literatury k následující přednášce, 2) aktivní účast v diskusi. Ke zkoušce je předkládána příprava během semestru. Známku není možno udělit bez písemné přípravy během semestru. V případě neúčasti na více než 3 přednáškách student vypracuje samostatné zadání předkládané ke zkoušce.
Student se připravuje na přednášky, studuje doporučenou literaturu na následující přednášku v souladu se tématy. Aktivně se účastní diskusí k tématu. Akceptována je neomluvená neúčast na 2 přednáškách. Přednášky nelze nahradit, jen omluvit. Ke zkoušce student předkládá záznamy o vlastní přípravě během semestru.
V případě omluvy lze se souhlasem garanta předmětu nahradit osobní účast v prezenční výuce online účastí ve výuce.

Základní literatura

HAYS, Michael (ed.): Architecture Theory Since 1968. Cambridge - Mass.: MIT Press, 1998.
KRUFT, Hanno Walter: Dejiny teórie architektúry. Od antiky po súčasnosť. Bratislava : Pallas, 1993. 703 s.
MALLGRAVE, H. F.: Architectural Theory. Volume I. An Anthology from Vitruvius to 1870. Oxford UK: Blackwell Publishing, 2006. 590 s.
MITÁŠOVÁ, Monika: Dialóg s rečou americkej kritickej a projektívnej teórie architektúry. In: Mitášová, Monika (ed.), Oxymorón a pleonasmus II. Rozhovory o kritické a projektivní teorii architektury, Praha: Zlatý řez – Vysoká škola výtvarných umení 2012, s. 405-453.
ZERVAN, Marian: Všeobecná teória architektúry. I. In: Arch 1998, č. 4. s. 9, Všeobecná teória architektúry IIa. In: Arch 1998, č. 5. s. 9, Všeobecná teória architektúry II. b. In: Arch 1998, č. 6-7. s. 9, Všeobecná teória architektúry II. c. In: Arch 1998, č. 8. s. 8 a Všeobecná teória architektúry II. d. In: Arch 1998, č. 9-10. s. 9.
ZEVI, Bruno: Jak se dívat na architekturu. Praha: Československý spisovatel, 1966.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský 1 ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

4 hod., povinná

Vyučující / Lektor