Detail předmětu

Digitální nástroje, sítě a automatizace

FaVU-2DNSAAk. rok: 2024/2025

Kurz se skládá z úvodní, přednáškové části, v níž jsou představení tématu nebo nástroje následně doplněna praktickou prezentací (demo). Druhá, aktivní/praktická část kurzu se bude skládat z diskuze témat a nástrojů a jejich aplikace na problémy konkrétní designérské, studiové praxe + zapojování do konkrétních projektů studenstva. 

Osnovva:

  • Nezávislý hardware a informační technologie
  • Práce v monopolních ekosystémech (Adobe, Autodesk, Apple, Microsoft, Meta) 
  • Digitální ekologie a udržitelnost softwaru i hardwaru
  • Operační systémy a jejich budoucnost
  • Interoperabilita a lock-in
  • Programování, vizuální programování
  • No-code nástroje, automatizace, procesování výstupů
  • Internetové nástroje, kolaborace a sociální sítě
  • Free software (a open-source) licencování
  • Machine learning a large language models (marketingově označováno jako “AI”)
  • Typy cenových strategií digitálních nástrojů  

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Kromě obecného přehledu nejsou vyžadovány specifické vstupní znalosti ani dovednosti.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro udělení zápočtu je stanovena následující podmínka: docházka (2 povolené neomluvené absence) a aktivní účast ve výuce, specificky pak zapojování do praktické části kurzu. 

Učební cíle

Cílem kurzu je seznámit studenstvo SP Design se širokým spektrem digitálních nástrojů ke zpracovávaní grafiky, videa, 3D grafiky, kolaboraci, procesování výstupů, automatizaci opakujících se úkonů, programování a využívání large language modelů (AI). Důraz bude kladen na zvýšení nezávislosti studenstva na mainstreamových nástrojích a hlubším pochopení vztahu mezi softwarem a uživatelstvem. Studenstvo získá přehled o současných mainstreamových digitálních nástrojích i open-source alternativách. Absolventstvo kurzu bude schopno kriticky reflektovat užití technologií a nástrojů při řešení konkrétních problémů ve své praxi. 

Základní literatura

PASQUINELLI, Matteo. The Eye of the Master: A Social History of Artificial Intelligence. Verso, 2023. ISBN 1788730062. (EN)
PATER, Ruben. Caps Lock: How Capitalism Took Hold Of Graphic Design, And How To Escape From It. 1. Valiz, 2021. ISBN 9789492095817. (EN)

Doporučená literatura

DOCTOROW, Cory. The Internet Con: How to Seize the Means of Computation. Verso, 2023. ISBN 9781804291245. (EN)
HARRIS, Malcolm. Palo Alto: A History of California, Capitalism, and the World. 1. Little, Brown and Company, 2023. ISBN 031659203X. (EN)
LORUSSO, Silvio. What Design Can’t Do: Essays on Design and Disillusion. Set Margins, 2023. ISBN 9789083350134. (EN)
MCQUILLAN, Dan. Resisting AI: An Anti-fascist Approach to Artificial Intelligence. Bristol University Press, 2022. ISBN 9781529213515. (EN)
MUELLER, Gavin. Breaking Things at Work: The Luddites Are Right About Why You Hate Your Job. Verso, 2021. ISBN 1786636778. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_M magisterský navazující, 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 1. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný
    , 2. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Nezávislý hardware a informační technologie
Práce v monopolních ekosystémech (Adobe, Autodesk, Apple, Microsoft, Meta) 
Digitální ekologie a udržitelnost softwaru i hardwaru
Operační systémy a jejich budoucnost
Interoperabilita a lock-in 
Programování, vizuální programování
No-code nástroje, automatizace, procesování výstupů
Internetové nástroje, kolaborace a sociální sítě
Free software (a open-source) licencování
Machine learning a large language models (marketingově označováno jako “AI”)
Typy cenových strategií digitálních nástrojů  

Praktické cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Nezávislý hardware a informační technologie
Práce v monopolních ekosystémech (Adobe, Autodesk, Apple, Microsoft, Meta) 
Digitální ekologie a udržitelnost softwaru i hardwaru
Operační systémy a jejich budoucnost
Interoperabilita a lock-in 
Programování, vizuální programování
No-code nástroje, automatizace, procesování výstupů
Internetové nástroje, kolaborace a sociální sítě
Free software (a open-source) licencování
Machine learning a large language models (marketingově označováno jako “AI”)
Typy cenových strategií digitálních nástrojů