Detail předmětu

Úvod do permakulturního designu 1

FaVU-1UPDAk. rok: 2024/2025

Kurz je koncipován jako cyklus na sebe navazujících seminářů, cvičení a exkurzí. V rámci úvodních hodin se studentky a studenti seznámí s obecnou definicí permakulturního designu a okolnostmi jeho vzniku. Další semináře a cvičení se budou zabývat jednotlivými principy permakulturního designu a možnostmi jejich aplikace na antropogenně vytvořené struktury. Na závěr semestru se návštěvnice a návštěvníci kurzu seznámí také s problematikou permakulturního designu lidských společenstev a environmentálního aktivismu. Na kurz Úvod do permakulturního designu 1 v letním semestru navazují prakticky orientované exkurze a workshopy vyučované v rámci kurzu Úvod do permakulturního designu 2.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Předchozí zkušenost s oblastí permakulturního designu není nutná.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Pro připuštění ke zkoušce, jež má podobu písemného testu, jsou stanoveny následující podmínky: aktivní účast ve výuce (včetně povinnosti absolvovat alespoň jednu exkurzi v případě dvou uspořádaných, respektive dvě v případě tří uspořádaných exkurzí) a odevzdání závěrečného úkolu, jenž bude předmětem diskuse formou kolokvia.


Výuka probíhá v učebnách FaVU VUT, exteriérech fakulty, ale také formou exkurzí do vybraných lokalit se zapojenými funkčními principy permakulturního designu. Výuka bude probíhat jednou za dva týdny ve 4 hodinových blocích, v rámci nichž společně absolvujeme 2-3 výjezdy/exkurze. O podrobném průběhu semestru a případných změnách budou návštěvnice a návštěvníci kurzu informovány*i s adekvátním předstihem, a to přímo vyučujícím. Minimální účast je 83 %. Nahrazování zameškané výuky probíhá po dohodě s pedagogem ve formě alternativních zadání. 

Učební cíle

Cílem kurzu je nabídnout studentkám a studentům základní orientaci v klíčových pojmech, principech a teoriích permakulturního designu. Ten je představen v souvislosti širšího vývoje moderního environmentálního uvědomění jako jedna z možných odpovědí na klimatickou krizi. Postupně se studující dozvědí více o jednotlivých oblastech zájmu permakultury a seznámí se též s užitím permakulturního designu v praxi. V rámci inovace předmětu budou k vybraným probíraným tématům zvány odbornice a odborníci z praxe a již do zimního semestru bude zavedeno praktické aplikování probírané látky, čímž bude průběžně vytvářen a posilován vztah studujících k tématu udržitelnosti. Dále budou návštěvnice a návštěvníci kurzu seznámeny*i se  základy udržitelného samozásobitelského pěstování plodin,  které budou moci ihned aplikovat, a to počínaje sklizní semen ze sezóny předchozí, přes jejich uskladnění, designování prostoru pro jejich výsev či předpěstování a následnou výsadbu rostlin a péči o ně, až po novou sklizeň. V rámci výuky společně navštívíme také vybrané projekty, úspěšně užívající principy permakulturního designu v praxi. K původnímu povinnému úkolu návrhu permakulturního designu vlastního prostoru přibude možnost vytvořit projekt zabývající se designem udržitelné mezilidské struktury, a to ať už umělecké skupiny, spolku, komunity či realizačního týmu libovolného projektu. Zároveň bude v rámci kurzu vypracován permakulturní design společně vytipovaného prostoru nacházejícího se v rámci fakulty, a započnou práce na realizaci tohoto projektu, které budou pokračovat v navazujícím semestru.

 

Absolvování kurzu studujícím pomůže uchopit základní principy permakulturního designu, a to především jako nástroje pro zvýšení udržitelnosti jak vlastní umělecké tvorby, tak i dalších antropogenních činností. Vedle toho si studující osvojí základy samozásobitelství a environmentálně šetrného přístupu ke svému okolí.

Doporučení literatura

D’Alisa G, Demaria F, Kallis G. DEGROWTH: A Vocabulary for a New Era. Routledge; 2015. 212 s. ISBN: 9781138000773
Fowkes M, Fowkes R.: Art and sustainability. In Morray J., Cawthorne G., Dey C. & . Andrew C., editors. Enough for all forever: A handbook for learning about sustainability. Champaign, Illinois: Common Ground, 2012. s. 215-228.
Hemenway T. The Permaculture City: Regenerative Design for Urban, Suburban, and Town Resilience. Vermont: Chelsea Green Publishing Company; 2015. 288 s. ISBN: 1603585265
Holmgren D. Permakultura: Principy a cesty nad rámec trvalé udržitelnosti. Svojanov: PermaLot; 2006. 296 s. ISBN: 80-239-8125-0
Johanisová N. Růst či nerůst? Sedmá generace. 22. února 2011; 20(1): 3-5.
Macnamara L. People & Permaculture. England: Permanent Publications; 2012. 295 s. ISBN: 978-1-85623-087-2
Mollison B. Permaculture Two: Practical Design for Town and Country in Permanent Agriculture. Australia: Tagari Publications; 1979. 150 s. ISBN: 0908228007
Mollison B. Permaculture: A Designers' Manual. Australia: Tagari Publications; 1988. 574 s. ISBN: 0908228015
Mollison B, Holmgren D. Permaculture One. A Perenial Agriculture for Human Settlements. Transworld Publishers; 1978. 128 s. ISBN: 0552980609
Smith R, Hertzberg M, Westphal R. A Consensus Handbook: Co-operative decision-making for activists, co-ops and communities. England: Seeds for Change Lancaster Co-operative ltd; 2013. 224 s. ISBN: 978-0957587106

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUM_B bakalářský 3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
    4 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

8 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Permakultura – Co? Kdy? Proč? Jak? Kde? Základní principy permakulturního designu včetně etických pravidel. Je vůbec možné dosáhnout udržitelnosti v umělecké tvorbě?

2. Nakládání s vodou (způsoby schraňování dešťové vody, vodní stavby, možnosti závlahy, aquakultura, aquaponie).

Půda a její vlastnosti (druhy zeminy, mikrobiologie půdního prostředí).

3. Základy genetiky pro pěstitele (Na co přišel G. J. Mendel? Co je to generace F1? Co jsou to nehybridní odrůdy? Jak si vyšlechtit vlastní odrůdu? Co je to semenaření?).

Polykultury/monokultury (výhody/nevýhody, mezidruhová spolupráce).

4. Dřeviny (výsadba, povýsadbová péče).

Městská permakultura (samozásobitelství, veřejná zeleň, guerilla gardening).

5. Jak vytvořit plán pro kultivaci prostoru prostřednictvím permakulturního designu? (zadání úkolu)
Permakulturní design lidských společenstev.

6. Ekologie a aktivismus.
Návrhy permakulturního designu zvolených stanovišť a jejich a konzultování.

 

Praktické cvičení

8 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Exkurze

8 hod., povinná

Vyučující / Lektor