Detail předmětu

Rozvoj pedagogických kompetencí (Škola imaginace)

FaVU-2PEDKAk. rok: 2024/2025

Kurz Rozvoj pedagogických kompetencí (Škola imaginace) podporuje interdisciplinaritu na úrovni přemýšlení o kreativních a pedagogických kompetencích a zkoumá přístup ke kreativně pedagogické práci, který skrze zakotvení ve smyslových aktivitách umožňuje komunikaci o náročných či kontroverzních tématech současnosti napříč názorovými rozdílnostmi a rozvíjí tak systémové a kritické myšlení. V roli účastníků kurzu si lze prožít, jak lze budovat bezpečný prostor ve skupinách a neuzavírat se před složitými tématy, která se v kolektivech přirozeně objevují.

Design cyklu workshopů Školy imaginace nabízí kontinuální proces kreativního učení v uzavřených skupinách. Tento pedagogický formát umožňuje a usnadňuje průběžné osvojování si a prohlubování kreativně-pedagogických kompetencí potřebných a přínosných ve vlastní práci účastnictva v roli lektorů a kreativních pedagogů. Workshopy jsou vedeny externími pedagožkami MgA. Barborou Kleinhamplovou a Mgr. Terezou Čajkovou ve spolupráci s Futuropolis/NaZemi.

V zimním semestru 2024/2025 se výuka uskuteční blokově (12:30 až cca 18:00 s přestávkami) ve čtvrtky 31/10, 28/11, 12/12 2024. V letním semestru 2024/2025 následují další 4 termíny.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Předmět je ukončen zápočtem. Účast na seminářích je povinná, tolerovány jsou dvě neomluvená absence. Výuka probíhá v prostorách FaVU VUT v termínech určených na začátku semestru. Části výuky se odehrávají v externích lokacích (přírodní prostředí nebo prostředí kulturních institucí), volba externích lokací odpovídá povaze probíraných témat.

V předmětu jsou uplatněny následující metody vyučování: prožitková forma práce s tématy; smyslově orientované vzdělávání; participativní interaktivní workshopy zapojující metody individuální a kolektivní reflexe; společná diskuze; analýza sdílených materiálů.

V zimním semestru 2024/2025 se výuka uskuteční blokově (12:30 až cca 18:00 s přestávkami) ve čtvrtky 31/10, 28/11, 12/12 2024. V letním semestru 2024/2025 následují další 4 termíny.

Učební cíle

Cílem předmětu je rozvíjení dispozic, které umožňují zkoumat komplexní a obtížná témata, dotýkající se našich současných životů a budoucnosti skrze smyslově orientované aktivity. Předmět se zaměřuje na rozvoj imaginace, včetně sociální a ekologické představivosti. Jednotlivé semináře přinášejí pestrou škálu kreativních prožitkových metod s cílem představit práci se smysly a emocemi jako nezbytnou součást vzdělávacího procesu. Studující se seznamují se základními principy kritické pedagogiky a systémového myšlení. Společná práce v uzavřených skupinách umožňuje otevřenost a prohlubování vzájemného sdílení ve skupině.

Absolvováním kurzu studující posílí následující schopnosti a kompetence: rozvoj kompetencí potřebných k práci se skupinou; rozvoj imaginace a posílení kapacity zapojovat širokou škálu kreativních prožitkových metod do profesních a výukových aktivit, rozvoj myšlení zaměřeného na budoucnost a kritická analýza tzv. epochálních témat (aktuální klíčová témata), rozvoj práce se smysly a emocemi jako nezbytné součásti vzdělávacího procesu.

Základní literatura

Abram, D. (2013) Kouzlo smyslů: vnímání a jazyk ve více než lidském světě. DharmaGaia. Praha.
Butler, C. H. (2014). The abandonment of art: 1948–1988. New York : Museum of Modern Art.
Čajková, T. (2022) Transformativní vzdělávání jako klíčová odpověď na četné výzvy budoucnosti. NaZemi.
Čajková, T. (2023). Smysly a vzdělávání. FUTUROPOLIS: Škola emancipace.
Harding, S. 2016. Animate Earth. Science, Intuition and Gaia. Green Books Ltd.
Rolnik, S. (2017) The Knowing-Body Compass in Curatorial Practices. Theater 1 February 2017; 47 (1): 116–136.
Rosa, H. (2015). Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press.
Rosa, H. (2019). Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Polity.
Weber, A. (2022). Cítí, tedy je. Jakub Hlaváček – MALVERN.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

24 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Lekce 1: Systémové myšlení ve vztahu k vlastní socio-kulturní identitě
Lekce 2: Narušování navyklého sebeobrazu a prohlubování sebereflexe / Pásmo narušování vybudovaných identit
Lekce 3: Systémová a kritická perspektiva očima kreativního vzdělávání
Lekce 4: Sociální bubliny / (echo chambers), bezpečí a křehkost
Lekce 5: Vize možných budoucností uměleckých institucí
Lekce 6: Tvorba a její vztah k vědomým a nevědomým procesům
Lekce 7: Zkoumání viditelných a neviditelných koloběhů v nás
Lekce 8: Napojení na různé formy prožívání ve vztahu k času a mimolidským formám bytí / Rozvolňování našeho vztahu k vnímání času