Detail předmětu

Rozvoj pedagogických kompetencí (Škola imaginace)

FaVU-2PEDKAk. rok: 2024/2025

Kurz Rozvoj pedagogických kompetencí (Škola imaginace) podporuje interdisciplinaritu na úrovni přemýšlení o kreativních a pedagogických kompetencích a zkoumá přístup ke kreativně pedagogické práci, který skrze zakotvení ve smyslových aktivitách umožňuje komunikaci o náročných či kontroverzních tématech současnosti napříč názorovými rozdílnostmi a rozvíjí tak systémové a kritické myšlení. V roli účastníků kurzu si lze prožít, jak lze budovat bezpečný prostor ve skupinách a neuzavírat se před složitými tématy, která se v kolektivech přirozeně objevují.

Design cyklu workshopů Školy imaginace nabízí kontinuální proces kreativního učení v uzavřených skupinách. Tento pedagogický formát umožňuje a usnadňuje průběžné osvojování si a prohlubování kreativně-pedagogických kompetencí potřebných a přínosných ve vlastní práci účastnictva v roli lektorů a kreativních pedagogů. Workshopy jsou vedeny externími pedagožkami MgA. Barborou Kleinhamplovou a Mgr. Terezou Čajkovou ve spolupráci s Futuropolis/NaZemi.

V zimním semestru 2024/2025 se výuka uskuteční blokově (12:30 až cca 18:00 s přestávkami) ve čtvrtky 31/10, 28/11, 12/12 2024.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Nejsou.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Předmět je ukončen zápočtem. Účast na seminářích je povinná, tolerovány jsou dvě neomluvená absence. Výuka probíhá v prostorách FaVU VUT v termínech určených na začátku semestru. Části výuky se odehrávají v externích lokacích (přírodní prostředí nebo prostředí kulturních institucí), volba externích lokací odpovídá povaze probíraných témat.

V předmětu jsou uplatněny následující metody vyučování: prožitková forma práce s tématy; smyslově orientované vzdělávání; participativní interaktivní workshopy zapojující metody individuální a kolektivní reflexe; společná diskuze; analýza sdílených materiálů.

V zimním semestru 2024/2025 se výuka uskuteční blokově (12:30 až cca 18:00 s přestávkami) ve čtvrtky 31/10, 28/11, 12/12 2024.

Učební cíle

Cílem předmětu je rozvíjení dispozic, které umožňují zkoumat komplexní a obtížná témata, dotýkající se našich současných životů a budoucnosti skrze smyslově orientované aktivity. Předmět se zaměřuje na rozvoj imaginace, včetně sociální a ekologické představivosti. Jednotlivé semináře přinášejí pestrou škálu kreativních prožitkových metod s cílem představit práci se smysly a emocemi jako nezbytnou součást vzdělávacího procesu. Studující se seznamují se základními principy kritické pedagogiky a systémového myšlení. Společná práce v uzavřených skupinách umožňuje otevřenost a prohlubování vzájemného sdílení ve skupině.

Absolvováním kurzu studující posílí následující schopnosti a kompetence: rozvoj kompetencí potřebných k práci se skupinou; rozvoj imaginace a posílení kapacity zapojovat širokou škálu kreativních prožitkových metod do profesních a výukových aktivit, rozvoj myšlení zaměřeného na budoucnost a kritická analýza tzv. epochálních témat (aktuální klíčová témata), rozvoj práce se smysly a emocemi jako nezbytné součásti vzdělávacího procesu.

Základní literatura

Abram, D. (2013) Kouzlo smyslů: vnímání a jazyk ve více než lidském světě. DharmaGaia. Praha.
Butler, C. H. (2014). The abandonment of art: 1948–1988. New York : Museum of Modern Art.
Čajková, T. (2023). Smysly a vzdělávání. FUTUROPOLIS: Škola emancipace.
Čajková, T. (2022) Transformativní vzdělávání jako klíčová odpověď na četné výzvy budoucnosti. NaZemi.
Harding, S. 2016. Animate Earth. Science, Intuition and Gaia. Green Books Ltd.
Rolnik, S. (2017) The Knowing-Body Compass in Curatorial Practices. Theater 1 February 2017; 47 (1): 116–136.
Rosa, H. (2019). Resonance: A Sociology of Our Relationship to the World. Polity.
Rosa, H. (2015). Social Acceleration: A New Theory of Modernity. Columbia University Press.
Weber, A. (2022). Cítí, tedy je. Jakub Hlaváček – MALVERN.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DES_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program VUM_M magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný
    1 ročník, zimní semestr, volitelný
    2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

24 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Lekce 1: Systémové myšlení ve vztahu k vlastní socio-kulturní identitě
Lekce 2: Narušování navyklého sebeobrazu a prohlubování sebereflexe / Pásmo narušování vybudovaných identit
Lekce 3: Systémová a kritická perspektiva očima kreativního vzdělávání
Lekce 4: Sociální bubliny / (echo chambers), bezpečí a křehkost
Lekce 5: Vize možných budoucností uměleckých institucí
Lekce 6: Tvorba a její vztah k vědomým a nevědomým procesům
Lekce 7: Zkoumání viditelných a neviditelných koloběhů v nás
Lekce 8: Napojení na různé formy prožívání ve vztahu k času a mimolidským formám bytí / Rozvolňování našeho vztahu k vnímání času