Detail předmětu
Ateliér architektonické tvorby 2
FAST-BGA021Ak. rok: 2025/2026
Ateliér architektonické tvorby je nejpodstatnějším mediem výuky architektury. Výuka je založena na získávání znalostí a dovedností přímou zkušeností s architektonickou tvorbou postupnými kroky od jednoduchých témat až po složité soubory provozně náročných budov. Metodicky vychází z přenosu zkušeností pedagoga na studenta dialogem nad rozpracovaným dílem. Rozvíjí tvůrčí myšlení i profesionální návyky nezbytné pro výkon umělecko-technického povolání. Student má možnost volit si určité zadání i učitele podle vlastního výběru.
Ateliér veřejných staveb je tématicky zaměřen na širokou škálu témat od školství přes kulturu, administrativu, obchod, dopravu, sport, až po zdravotnictví a další stavební druhy. Atelierem procházejí všichni studenti.
Témata ateliérové tvorby pro příslušný semestr jsou studentům oznámena v dostatečném předstihu před jeho započetím. Po ukončení volby zadání a učitele jsou studenti zařazeni do jimi vybraných atelierů. Časově je semestr rozdělen do tří částí vymezených konáním kritických diskusí nad rozpracovaným a posléze dokončeným projektem. Kritiky se konají zpravidla v pátém a desátém týdnu semestru, poslední po ukončení semestru a odevzdání ateliérové práce. Smyslem kritik je jednak kontrola předem stanoveného postupu, jednak výměna názorů na přístup k řešenému tématu jak kolektivem pedagogů působících v atelieru, tak všemi zúčastněnými studenty. Tím se kritika stává významnou součástí výuky. Student představující svůj projekt se zároveň učí obhajovat svou práci na širším fóru.
Projekt je v každé ze tří fází kolektivně ohodnocen podle pravidel ECTS, součet je výslednou klasifikací ateliérové práce.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Student zvládne cíl předmětu, kterým je aplikace teoretických znalostí, dovednost navrhování veřejných staveb, schopnost grafického vyjádření trojrozměrné reality.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-APS bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Ateliér
Vyučující / Lektor
doc. Ing. arch. Petr Dýr, Ph.D.
doc. Ing. Libor Matějka, CSc. Ph.D., MBA
Ing. arch. Petra Žalmanová, Ph.D.
prof. Ing. Jan Pěnčík, Ph.D.
Ing. arch. Adam Erben
Ing. arch. Jiří Gerö, Ph.D.
Ing. et Ing. Petr Kacálek, Ph.D.
Ing. arch. Petr Novák, Ph.D.
Ing. arch. Ivana Utíkalová, Ph.D.
Ing. arch. Radek Maar
Ing. Tomáš Petříček, Ph.D.
Ing. arch. Miloš Klement
Ing. arch. Viktor Svojanovský
Ing. Tereza Bečkovská, Ph.D.
doc. Ing. arch. Juraj Dulenčín, Ph.D.
Ing. Roman Brzoň, Ph.D.
Ing. arch. Yvona Boleslavská, Ph.D.
Osnova
- 1. Analýza stavebního programu.
- 2. Analýza místa stavby.
- 3. Referenční příklady.
- 4. Základní idea návrhu.
- 5. Kritika, hodnocení 1. fáze.
- 6.–9. práce na návrhu.
- 10. Kritika, hodnocení 2. fáze.
- 11.–13. Vypracování konečné verze.