Detail předmětu
Tradiční stavební řemesla
FAST-BGB039Ak. rok: 2025/2026
Rozšíření znalostí získaných v předmětu Úvod do tradičních stavebních řemesel, tj. výklad vývoje stavebních řemesel od nejstarších dob po současnost. Znalosti jsou využitelné jednak v oblasti obnovy památek, jednak jako východisko pro pochopení soudobých technologií a možností řešení konstrukčních detailů z hlediska jak architektonického, tak stavebně technického.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
3
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Ústav architektury (ARC)
Vstupní znalosti
Předmět využívá na znalostí získaných v předmětech Pozemní stavitelství a Dějiny architektury a úzce navazuje na předmět Úvod do tradičních stavebních řemesel. Je průpravou pro pochopení řemeslné výroby a komunikaci s řemeslníky a stavební výrobou – usnadňuje výkon technického a autorského dozoru.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-APS bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Vztah a spolupráce architekta a řemeslníka v historii a současnosti. Prvky tvořivosti. Optimální využívání zdrojů. Od ideje k realitě. Metoda tvůrčí práce.
- 2. Poučení z historie práce našich předchůdců - metoda dokumentace realizovaného díla, rozbor použitých materiálů a technologií, hodnota díla z hlediska řemeslného a společenského účinku.
- 3. Dokumentace stavebně řemeslné práce podle jednotlivých oborů. Společné téma jako vzorový příklad a následná analýza (materiál, konstrukce, technologie).
- 4. Výklad k podstatě semestrální práce a metodice individuální analýzy. Upřesnění studijního záměru.
- 5.–6. Rozbor realizovaných příkladů, podkladů a dat.
- 7. Vztah řemesel a prostředí – vliv stavu společnosti, nabídka a poptávka.
- 8. Vznik, vývoj, rozkvět, úpadek a zánik řemesel, záruky řemeslné dovednosti.
- 9. Způsoby dokumentace stavebního díla a detailu v historii a dnes.
- 10. Tvořivá inteligence. Tvořivá ruka. Schopnost vnímat souvislosti – chápat a vyhodnotit. Osobní hodnoty.
- 11. Exkurze na vybraná řemeslná pracoviště.
- 12. Exkurze na vybraná řemeslná pracoviště.
- 13. Společná diskuse a hodnocení získaných znalostí a výsledků samostatné práce.
Cvičení
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Stanovení tématu seminární práce.
- 2.–11. Konzultace a průběžné hodnocení.
- 12. Prezentace práce v seminární skupině.
- 13. Závěrečné hodnocení.