Detail předmětu

Kresba a model v architektuře

FAST-BGB040Ak. rok: 2025/2026

Předmět rozvíjející schopnost prezentace nápadu pomocí kresebné zkratky, přesvědčivých skic a schémat. Následně rozvíjí schopnost precizního zpracování architektonického modelu.
V první polovině kurzu si student osvojí techniky architektonické kresby. Předmět studenty naučí, jak s kresbou pracovat, jak zjednodušovat a schematizovat, tudíž jak skicovat. Rozvíjí schopnosti kresbou vysvětlovat a vyprávět. Student je v rámci kurzu poučen o základech typografie a grafické prezentace nápadu.
V druhé polovině semestru kurz obeznámí studenty s metodami zpracování architektonického modelu. Seznámí je s technikami, které je možné při výrobě modelu využít. Prakticky si vyzkouší zpracování složitého tvaru nebo struktury podle vlastních kresebných návrhů. Osvojí si správný výběr technologií, ruční i strojové zpracování materiálu a precizní dokončování modelu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Ústav architektury (ARC)

Vstupní znalosti

Předpokladem je znalost výtvarných technik - úspěšné absolvování předmětu Výtvarná tvorba 1.–4.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Rozvoj kresebných schopností a dovedností, práce s formátem a kompozicí, modelace prostoru. Rozvoj kresebného myšlení jako nástroje výtvarného výrazu.
Student zvládne cíle předmětu, kterými jsou rozvoj kresebných schopností a dovedností, práce s formátem a kompozicí, modelace prostoru a rozvoj kresebného myšlení jako nástroje výtvarného výrazu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-APS bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • 1. Úvod do problematiky architektonické kresby – lineární perspektiva, linie a šrafování.
  • 2. Stínování jednoduchých a složitých těles.
  • 3. Zakreslování základních materiálů.
  • 4. Architektonická stafáž.
  • 5. Typografie – ruční zpracování písma, grafický návrh vlastního CV, loga a podpisu.
  • 6. Vizuální vyprávění – zakreslení myšlenkového procesu v konceptu návrhu a jeho principech.
  • 7. Úvod do problematiky zpracování modelu – měřítko, materiál, barva, detail.
  • 8. Rychlá prostorová skica.
  • 9. Ruční zpracování modelu – drát, papír, dřevo, polystyren, molitan, plast.
  • 10. Pokročilé zpracování plastu – vakuové tvarování.
  • 11. Práce s dvousložkovými hmotami – sádra, Acrystal, polyester.
  • 12. Využití Rapid prototyping – tzv. rychlé prototypování pomocí počítače – 3D tisk, CNC frézování.
  • 13. Ruční dokončování a povrchové úpravy modelu.

Cvičení

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • 1. Úvod do problematiky architektonické kresby - lineární perspektiva, linie a šrafování.
  • 2. Stínování jednoduchých a složitých těles.
  • 3. Zakreslování základních materiálů.
  • 4. Architektonická stafáž.
  • 5. Typografie – ruční zpracování písma, grafický návrh vlastního CV, loga a podpisu.
  • 6. Vizuální vyprávění – zakreslení myšlenkového procesu v konceptu návrhu a jeho principech.
  • 7. Úvod do problematiky zpracování modelu - měřítko, materiál, barva, detail.
  • 8. Rychlá prostorová skica
  • 9. Ruční zpracování modelu - drát, papír, dřevo, polystyren, molitan, plast.
  • 10. Pokročilé zpracování plastu - vakuové tvarování
  • 11. Práce s dvousložkovými hmotami – sádra, Acrystal, polyester.
  • 12. Využití Rapid prototyping – tzv. rychlé prototypování pomocí počítače – 3D tisk, CNC frézování
  • 13. Ruční dokončování a povrchové úpravy modelu.