Detail předmětu
Informatika pro architekty
FAST-BUA016Ak. rok: 2025/2026
Postupné seznamování s moderními technikami prezentace architektonické tvorby s důrazem na zpracování rastrové grafiky a s hlavními zásadami vytváření tištěných a internetových prezentací s důrazem na kompozici a obsah dokumentu.
Praktické příklady provádění globálních a lokální úprav rastrového obrazu, retuší, malování nových prvků a vkládání textů do obrazu, práce ve vrstvách a vytváření jednoduchých fotomontáží, práce s barevnými a alfa kanály, práce s maskami vrstev, úprav geometrie obrazu.
Praktické příklady využití fotomontáže pro dokončení vizualizace architektonického návrhu.
Samostatná práce prokazující osvojení základních technik zpracování rastrové grafiky a hlavních zásad pro vytváření prezentačních dokumentů.
Práce v Adobe Photoshop.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Docházka do cvičení v rozsahu daném cvičícím. Teoretický test z látky probírané v přednáškách. Vlastní téma zpracované do podoby powerpointové prezentace (včetně přednesení) a webových stránek.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Učební cíle
Základní teoretické znalosti z informatiky potřebné v dalších předmětech studia. Uživatelské znalosti nezbytné pro efektivní používání počítačů v inženýrské praxi.
Pokročilé dovednosti v oblasti prezentací, zpracování rastrových obrazů a tvorby internetové prezentace
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-APS bakalářský 3 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Úvod do práce s rastrovou grafikou. Uživatelské prostředí Adobe Photoshop. Základní úpravy surového obrazu: velikost a rozlišení obrazu, barevné úpravy.
- 2. Globální úpravy obrazu, práce ve vrstvách. Hlavní zásady zpracování obrazu pro tištěný a elektronický dokument.
- 3. Práce s barevnými kanály. Retuše rastrového obrazu, nástroje pro malování a retušování, práce s barvou.
- 4., 5. Práce s částí obrazu: lokální úpravy obrazu. Nástroje pro výběr obrazových bodů, kombinace výběrů, zpřesnění hranice výběru. Fotomontáže.
- 6. Vektorové objekty ve Photoshopu – cesty, převedení cesty na hranici výběru.
- 7. Vkládání objektů do obrazu, světlo v obraze, vytvoření vrženého a kontaktního stínu vloženému objektu.
- 8. Kanály: barevné kanály, alfa kanály, režim Rychlé masky. Maskování vrstev.
- 9., 10. Geometrické transformace v obraze. Práce s perspektivou, filtr Úběžný bod.
- 11. Konečná fáze vizualizace 3D modelu, render, export z 3D modeláře, vložení modelu do reálné fotografie.
- 12. Základy fotografie, fotografování architektury, konzultace samostatné práce.
- 13. Test, zápočet.