Detail předmětu
Počítačová grafika
FAST-BEA012Ak. rok: 2025/2026
Předmět počítačové grafiky, digitalizace obrazu (vzorkování, kvantování), teorie barev, CIE diagram, barevné modely, rozptylování barev. Uložení obrazu do vzorkovacích řádků, pásů, dlaždic. Komprese dat. Ztrátové a bezestrátové kompresní metody. Princip vektorových formátů, konverze dat z bitmapy do vektorového tvaru a zpět. Technické prostředky pro počítačovou grafiku, úprava obrazu (filtrace, klasifikace, konvoluce), základy 3D grafiky.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
4
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Ústav geodézie (GED)
Vstupní znalosti
Základy informatiky a databázových systémů
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Učební cíle
Zvládnout teorii grafických formátů, způsob uložení grafické informace do souboru, pochopit základní principy technických prostředků.
Porozumět struktuře grafických formátů a práci s nimi, pochopit princip činnosti grafických zařízení a seznámit se základními algoritmy počítačové grafiky.
Porozumět struktuře grafických formátů a práci s nimi, pochopit princip činnosti grafických zařízení a seznámit se základními algoritmy počítačové grafiky.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-GK bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
26 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Úvod, digitalizace obrazu, aliasing.
- 2. Barvy, barevné modely.
- 3. Teorie grafických formátů, fyzické a logické formáty dat, pásy, dlaždice.
- 4. Přímé a nepřímé uložení obrazu (paleta), platformové závislosti.
- 5. Komprese dat – bezeztrátové metody (Huffmanův kód, RLE, kvandrantový strom, prediktivní metody).
- 6. Komprese dat – ztrátové metody (Diskrétní kosinová transformace, fraktály, redukce barev, vektorová kvantizace).
- 7. Vektorová grafika, princip vektorových formátů, technologie C4.
- 8. Problematika konverze grafických formátů. Vektor – rastr a zpět.
- 9. Principy nejpoužívanějších grafických formátů (BMP, PCX, TIFF, JPEG, HPGL, DXF, ...).
- 10. Technické prostředky pro počítačovou grafiku – úvod, zobrazovací podsystém počítače (adaptéry, monitory, ...), tiskárny, zapisovače, snímače.
- 11. Úprava obrazu. Korekce jasu, ekvalizace histogramu, nelineární transformace (warping, morphing) diskrétní konvoluce.
- 12. Transformace v rovině, ořezávání objektů.
- 13. Základy 3D grafiky.
Cvičení
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1.-4. Kresba digitální mapy v programech Microstation, Kokeš.
- 5. Atributové kontroly, hromadný převod z předpisu do předpisu (Mgeo).
- 6.-7. Topologické kontroly (Mgeo, Kokeš).
- 8. Tvorba datového modelu (Mgeo).
- 9. Převody datových formátů mezi programy (Microstation, Kokeš, Autocad).
- 10. Používání mapových služeb v programech Microstation, Kokeš,VKM, ArcGIS
- 11. Zápočtový test.