Detail předmětu
Design–Intervence–Realizace
FA-DIR-NAk. rok: 2024/2025
Tento volitelný předmět nabízí studentům příležitost seznámit se s intenzivním procesem návrhu site–specific projektu zaměřeného na konkrétní uživatele prostřednictvím série praktických a realizačních workshopů. Kurz klade důraz na aplikaci principů inkluzivního designu a upcyklace materiálů, s cílem dosáhnout inovativního a udržitelného řešení reagujícího na specifické potřeby a kontext daných lokalit. Součástí předmětu je mapování identity místa a lokální komunity s cílem pochopit kulturní, sociální a environmentální kontext. Na základě této analýzy se studenti učí identifikovat a analyzovat požadavky vycházející přímo z potřeb dané lokality. Praktická část kurzu zahrnuje realizaci pop-up aktivit, které prostřednictvím dočasných intervencí aktivují vybrané místo nebo prostor. Tyto aktivity slouží jako platforma pro testování a vizualizaci navržených konceptů, a zároveň přispívají k oživení veřejného prostoru a k posílení vztahu mezi komunitou a navrhovaným designem. Tento přístup umožňuje studentům získat praktické zkušenosti a zpětnou vazbu, která je klíčová pro úspěšné dokončení projektů a jejich přizpůsobení potřebám reálného světa. Cílem je prostřednictvím návrhu a realizace drobných site-specific objektů podpořit identitu vybrané lokality a pomoci s řešením konkrétního architektonického problému. Studenti se seznámí se sociálně-kulturním kontextem místa a s jeho prostorem. Získají povědomí o tématech up-cyklace, pop up strategií dočasného využití a následně si budou moct prakticky tyto znalosti ověřit návrhem a realizací konkrétního objektu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Grafická forma: Portfólio skic, návrhů a výsledného projektu.
Ústní forma: Prezentace a obhajoba projektů.
Písemná a ústní forma: Závěrečná reflexe a hodnocení.
Realizace prototypu.
Požadavky na studenta vedoucí k zakončení předmětu:
- Docházka: Účast na všech částech workshopu je povinná.
- Grafické výstupy: Vytvoření komplexního portfólia s návrhy, skicami, vizualizacemi a zhodnocením.
- Prezentace: Prezentace návrhů a projektů týmů před ostatními účastníky, lektory a zástupci místní komunity
Rozsah a podíl na celkovém bodovém hodnocení předmětu:
- Grafická část - Portfólio návrhů a projektů: 30 % (Hodnocení kvality, originality a aplikace konceptů.)
- Realizační část: 50 % (Hodnocení konstrukčního principu a kvality provedení)
- Prezentace a obhajoba projektů: 10 % (Hodnocení kvality prezentace, schopnosti obhajoby a odpovědi na otázky.)
- Závěrečná reflexe a hodnocení: 10 % (Hodnocení reflexe, sebereflexe a celkového hodnocení výukového procesu.)
Podmínky úspěšného zakončení studia:
- Celkové hodnocení z workshopu musí být alespoň 60 %.
- Minimální docházka na všech částech workshopu.
- Úspěšné dokončení grafické i realizační části a účast na prezentacích.
Učební cíle
Základní literatura
Atelier Bow-Wow: Pet Architecture Guide Book Vol 2, World Photo Press,Japan. 2002. ISBN-10 4846523276, ISBN-13 978-4846523275 (EN)
D.I.Y.: Design It Yourself Paperback – December 27, 2005. ISBN-10:1568985525, ISBN-13:978-1568985527 (EN)
HENNESSEY, J., PAPANEK, V.: Nomadic Furniture, Schiffer Publishing Ltd, 2008. ISBN 9780764330247 (EN)
JODIDIO, P.: Nomadic Homes. Architecture on the move, Taschen, 2017. ISBN 9783836562331 (EN)
Junzo Kuroda, Momoyo Kaijima: Made in Tokyo: Guide Book (Japanese Edition), 2001. ISBN-10:4306044211, ISBN-13:978-4306044210 (EN)
PAPANEK, V.: Design for Human Scale, 1983. (EN)
PAPANEK, V.: Design pro sktečný svět, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2023. ISBN 9788088308850 (EN)
PAPANEK, V.: The Green Imperative, 1995. (EN)
Doporučená literatura
ERA21 #03/2022 Hlavou a rukama, ERA Média, s. r. o., 2022. (CS)
ERA21 #06/2016 Komunitní architektura, ERA Média, s. r. o., 2016. (CS)
ERA21 #06/2023 Francie: kreativní šetrnost, ERA Média, s. r. o., 2023. (CS)
https://martinosshop.com/products/100-chairs-in-100-days-and-its-100-ways-5th-edition-5th-size (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N_A+U magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, volitelný
2 ročník, zimní semestr, volitelný - Program B_A+U bakalářský 3 ročník, zimní semestr, volitelný
4 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace --- (do 2022) , 3 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace --- (do 2022) , 4 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Výuka v terénu
Vyučující / Lektor