Detail předmětu
Vybrané statě z teorie inženýrských staveb
FAST-DRB029Ak. rok: 2025/2026
Předmět „vybrané statě z teorie inženýrských staveb“ je zaměřen především na problematiku technického řešení dopravních staveb v základním členění – vodní cesty, pozemní komunikace, železniční stavby. Student bude seznámen se základy návrhu jednotlivých staveb, technickými parametry, přípravou projektové dokumentace, problematikou zajištění provozu a současným stavem.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
8
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Základní znalosti konstrukcí pozemních a inženýrských staveb.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
39 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Vodní cesty – technické řešení (problematika splavnění vodního toku, klasifikace vodních cest, evropská a lokální).
- 2. Vodní cesty – stavební objekty (jez, plavební komora – vystrojení, rejdy).
- 3. Vodní cesty – lodní soupravy na vodních cestách ČR (tlačné lodní soupravy).
- 4. Využití vodních cest, ukázky realizací v ČR a ve světě dopravní model.
- 5. Pozemní komunikace (členění podle legislativy, skladebné prvky PK, předpisy, stupně projektové dokumentace).
- 6. Navrhování pozemních komunikací (směrové vedení, výškové vedení, šířkové uspořádání, konstrukce vozovky).
- 7.–8. Dopravní inženýrství (průzkumy, kapacita komunikací, kapacita křižovatek, dopravní prognózy), dopravní model.
- 9. Drážní infrastruktura, členění drah podle legislativy, členění na subsystémy, jednotný evropský železniční systém (interoperabilita).
- 10. Navrhování kolejové infrastruktury drážních staveb (geometrické parametry koleje, konstrukce železničního svršku a spodku).
- 11. Subsystémy Řízení a zabezpečení (zabezpečovací zařízení) a Energie (napájecí systémy, trakční vedení).
- 12. Organizace drážní dopravy, železniční stanice a uzly, propustnost sítí.
- 13. Závěrečné shrnutí, provázání technických parametrů staveb do podkladů pro ekonomická hodnocení.