Detail předmětu
Kompozice multimediálních děl 1
FEKT-MPC-KMD1Ak. rok: 2025/2026
V rámci předmětu se posluchači seznámí se základními pojmy multimediální kompozice a vytvoří projekt rozsáhlejšího komplexního multimediální díla, využívajícího současných technologií.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Formy kontrolované výuky stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Učební cíle
Absolvent předmětu je schopen:
- definovat základní pojmy multimediální kompozice,
- charakterizovat zvukové zdroje a pojem vizuální rovina,
- vytvářet sémantické vztahy v rámci struktury multimediálního díla,
- charakterizovat netradiční zvukové zdroje,
- využít prostředky multimediálního díla – zvukové, vizuální a pohybové.
- analyzovat strukturaci multimediálních projektů a jejich stavebních principů,
- popsat vztahy mezi hudební a vizuální rovinou multimediálního díla,
- analyzovat sémantické vztahy více potenciálních významových rovin multimediálního díla,
- popsat obecné principy interaktivity,
- popsat problémy rozhraní člověk - technika,
- charakterizovat vztah výpočetní techniky a současné hudební a vizuální kultury.
Prerekvizity a korekvizity
- povinná korekvizita
Kompozice multimediálních děl 2
Základní literatura
Goodman, N.: Jazyky umění / Nástin teorie symbolů, Academia, 2007.
Lévy, P.: Kyberkultura, Karlova univerzita, Praha, 2000. (CS)
Manovich, L. Principy nových médií, in:Teorie vědy, 2/2002. (CS)
McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Jota, Brno, 2000. (CS)
Rataj, M.: Elektroakustická hudba a vybrané koncepty radioartu, AMU, Praha, 2007.
Schellmann, B. a kol.: Média/ základní pojmy, návrhy, výroba, Europa Sobotáles, 2004.
Slabý, Z. K., Slabý, P. : Svět jiné hudby, Volvox Globator, Praha, 2002. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Seminář
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Multimedialita, intermedialita, mixmedialita atd.
2. Organizační principy multimediálních děl, sémantické vztahy více potenciálních významových rovin
3. Stručné dějiny tzv. vážné hudby 20. století
4. Netradiční způsoby kompozice: méně obvyklé způsoby notace
5. Netradiční způsoby kompozice: improvizace
6. Netradiční způsoby kompozice: neobvyklá instrumentace (tzv. rozšířené techniky hry na běžné nástroje, úpravy standartních nástrojů)
7. Netradiční způsoby kompozice: mikrointervalové ladění
8. Experimentální hudební nástroje
9. Počítačem podporovaná algoritmická kompozice
10. Multimediální projekty Iannise Xenakise
11. John Cage
12. Fluxus
13. Předvádění vlastních semestrálních projektů