Detail předmětu

Obchodní angličtina

FEKT-XPC-BENAk. rok: 2025/2026

Předmět je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech. Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Výuka je podporována digitální platformou, Learning Management System (LMS), která kombinuje technologické i pedagogické přístupy a jejíž součástí jsou elektronická skripta, glosáře, interaktivní online materiály a digitální portfolio testovacích úloh.  Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních a prezentačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti v rámci řešení případových studií s využitím mobilních technologií.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Jsou požadovány znalosti na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.


Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Písemný test – celkem 40 bodů / k uznání zápočtu je nutné dosáhnout minima 24 bodů.
  1. 75% aktivní účast na cvičeních, 
  2. E-learning aktivity – maximum 10 bodů (bez požadovaného minima), 
  3. Zápočtový test – maximum 30 bodů (bez požadovaného minima). 

Zkouška – celkem 60 bodů / k uznání zkoušky je nutné dosáhnout minima 30 bodů). 

  1. Poslech s porozuměním – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů, 
  2. Porozumění odbornému textu – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů. 

Celkem 100 bodů (zápočet a zkouška). Z dosaženého počtu bodů je vypočítána výsledná známka.


Výuka probíhá v průběhu 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů.

Učební cíle

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech, což představuje:
- aktivování gramatických struktur typických pro odborný jazyk,
- rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby,
- zaměření na komunikační a prezentační dovednosti v pracovním procesu,
- aplikaci zásad cizojazyčné korespondence.

Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům,
- porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu,
- hovořit o probraných ekonomických tématech,
- aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání, prezentacích, komunikaci v rámci mezinárodních týmů, nebo v obchodní korespondenci.

Základní literatura

JOHNSON, Christine a Irene BARRALL. Intelligent Business Upper Intermediate. Skills Book. Harlow: Pearson Education Limited, 2006. ISBN 9780582846968.
MACKENZIE, Ian. English for business studies: a course for business studies and economics students. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-74341-9.
TRAPPE, Tonya, Graham TULLIS, Louise PILE, Susan LOWE, Christine JOHNSON a Irene BARRALL. Intelligent business: upper intermediate business English. Harlow: Pearson Education, 2006. ISBN 0-582-84809-1.

Doporučená literatura

HARRISON, Andrew. Business Environment in a Global Context. 2nd Edition. Oxford: Oxford University Press, 2013. ISBN 9780199672585.
HUNTER, Amie et al. Business Communication. Coursebook. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 9780190444273 .

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BPC-APE bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný

  • Program BPC-AUD bakalářský

    specializace AUDB-ZVUK , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace AUDB-TECH , 0 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program BPC-BTB bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BPC-EKT bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BPC-IBE bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BPC-MET bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BPC-SEE bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BPC-TLI bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program MPC-AUD magisterský navazující

    specializace AUDM-TECH , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
    specializace AUDM-ZVUK , 0 ročník, zimní semestr, volitelný

  • Program MPC-BIO magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-BTB magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-EAK magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-EEN magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-EKT magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-EVM magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-IBE magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-JAE magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-KAM magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-MEL magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-SVE magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-TIT magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BPC-NCP bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program MPC-NCP magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení jazykové

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

V průběhu semestru budou probrána následující témata:

I. Obchodní praxe:

  1. Management
  2. Řízení projektu
  3. Struktura společnosti
  4. Nábor zaměstnanců
  5. Marketing
  6. Reklama
  7. Týmová práce
  8. Schůzky
  9. Vyjednávání
  10. Prezentace

II. Interkulturní kompetence:

  1. Lineárně aktivní vs. multiaktivní vs. reaktivní kultury
  2. Kultury zaměřené na vztahy vs. kultury zaměřené na výsledek 
  3. Specifické vs. difúzní kultury
  4. Přímé vs. nepřímé kultury 
  5. Kultury vyhýbající se riskování vs. kultury neobávající se riskování
  6. Kultury zaměřené na nízký kontext vs. kultury zaměřené na vysoký kontext
  7. Individualistické vs. kolektivistické kultury 
  8. Monochronní vs. synchronní kultury 
  9. Kultury zaměřené na dohodu (konfrontační) vs. kultury zaměřené na vztahy (harmonizující) 
  10. Kultury zaměřené na styl vs. kultury zaměřené na obsah