Detail předmětu
Obchodní angličtina
FEKT-XPC-BENAk. rok: 2025/2026
Předmět je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech. Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Výuka je podporována digitální platformou, Learning Management System (LMS), která kombinuje technologické i pedagogické přístupy a jejíž součástí jsou elektronická skripta, glosáře, interaktivní online materiály a digitální portfolio testovacích úloh. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních a prezentačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti v rámci řešení případových studií s využitím mobilních technologií.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
- 75% aktivní účast na cvičeních,
- E-learning aktivity – maximum 10 bodů (bez požadovaného minima),
- Zápočtový test – maximum 30 bodů (bez požadovaného minima).
Zkouška – celkem 60 bodů / k uznání zkoušky je nutné dosáhnout minima 30 bodů).
- Poslech s porozuměním – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů,
- Porozumění odbornému textu – maximum 30 bodů / minimum 15 bodů.
Celkem 100 bodů (zápočet a zkouška). Z dosaženého počtu bodů je vypočítána výsledná známka.
Výuka probíhá v průběhu 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů.
Učební cíle
- aktivování gramatických struktur typických pro odborný jazyk,
- rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby,
- zaměření na komunikační a prezentační dovednosti v pracovním procesu,
- aplikaci zásad cizojazyčné korespondence.
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům,
- porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu,
- hovořit o probraných ekonomických tématech,
- aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání, prezentacích, komunikaci v rámci mezinárodních týmů, nebo v obchodní korespondenci.
Základní literatura
MACKENZIE, Ian. English for business studies: a course for business studies and economics students. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-74341-9.
TRAPPE, Tonya, Graham TULLIS, Louise PILE, Susan LOWE, Christine JOHNSON a Irene BARRALL. Intelligent business: upper intermediate business English. Harlow: Pearson Education, 2006. ISBN 0-582-84809-1.
Doporučená literatura
HUNTER, Amie et al. Business Communication. Coursebook. Oxford: Oxford University Press, 2014. ISBN 9780190444273 .
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program BPC-APE bakalářský 2 ročník, zimní semestr, povinný
- Program BPC-AUD bakalářský
specializace AUDB-ZVUK , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace AUDB-TECH , 0 ročník, zimní semestr, volitelný - Program BPC-BTB bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program BPC-EKT bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program BPC-IBE bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program BPC-MET bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program BPC-SEE bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program BPC-TLI bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-AUD magisterský navazující
specializace AUDM-TECH , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace AUDM-ZVUK , 0 ročník, zimní semestr, volitelný - Program MPC-BIO magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-BTB magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-EAK magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-EEN magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-EKT magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-EVM magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-IBE magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-JAE magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-KAM magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-MEL magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-SVE magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-TIT magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program BPC-NCP bakalářský 0 ročník, zimní semestr, volitelný
- Program MPC-NCP magisterský navazující 0 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Cvičení jazykové
Vyučující / Lektor
Osnova
I. Obchodní praxe:
- Management
- Řízení projektu
- Struktura společnosti
- Nábor zaměstnanců
- Marketing
- Reklama
- Týmová práce
- Schůzky
- Vyjednávání
- Prezentace
II. Interkulturní kompetence:
- Lineárně aktivní vs. multiaktivní vs. reaktivní kultury
- Kultury zaměřené na vztahy vs. kultury zaměřené na výsledek
- Specifické vs. difúzní kultury
- Přímé vs. nepřímé kultury
- Kultury vyhýbající se riskování vs. kultury neobávající se riskování
- Kultury zaměřené na nízký kontext vs. kultury zaměřené na vysoký kontext
- Individualistické vs. kolektivistické kultury
- Monochronní vs. synchronní kultury
- Kultury zaměřené na dohodu (konfrontační) vs. kultury zaměřené na vztahy (harmonizující)
- Kultury zaměřené na styl vs. kultury zaměřené na obsah