Detail předmětu

Inženýrská pedagogika a didaktika

FEKT-XPC-IPDAk. rok: 2025/2026

Inženýrská pedagogika a didaktika se zabývá v souladu se základy obecné pedagogiky všemi návaznými oblastmi studia a specifikací vlivů technických obsahů a jejich ovlivnění výukovými metodami. Jsou specifikovány cíle výuky a učení ve vyučování odborným předmětům s respektováním jejich hierarchie. Struktura přednášek zohledňuje odbornosti účastníků studia.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Zájem o předmět.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Závěrečná zkouška je provedena ústní, popř. i písemnou formou. Obsahem zkoušky je aplikace uvedených výstupů studia.
Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách.

Učební cíle

Zavádění různých vyučovacích metod s nejdůležitějšími způsoby jejich aplikace do výchovně vzdělávacího procesu.
Studenti interpretují pojem výchova, vyjmenovávají funkce pedagogiky ve vzdělávacím systému ČR. Definují činitele výuky. Vysvětlují teoretické základy vyučování a učení. Formulují realizaci výuky, hodnotí výsledky výuky. Popisují jednotlivé historické etapy pedagogických systémů. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v pedagogických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci.

Základní literatura

Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika, ČVUT Praha, 1994

Doporučená literatura

Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál. Praha 2002
Petty, G.: Moderní vyučování, Portál, Praha, 1996
Průcha, J.: Moderní pedagogika, Portál, Praha, 2002

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-AMT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-APE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program BPC-AUD bakalářský

    specializace AUDB-ZVUK , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    specializace AUDB-TECH , 0 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program BPC-BTB bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-EKT bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-IBE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-MET bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-SEE bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-TLI bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program MPC-AUD magisterský navazující

    specializace AUDM-TECH , 0 ročník, letní semestr, volitelný
    specializace AUDM-ZVUK , 0 ročník, letní semestr, volitelný

  • Program MPC-BIO magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-BTB magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EAK magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EEN magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EKT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-EVM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-IBE magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-JAE magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-KAM magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-MEL magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-SVE magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-TIT magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-NCP bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program MPC-NCP magisterský navazující 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BPC-EMU bakalářský 0 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 2 ročník, letní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 2 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do studia
2. Výukové cíle a učební úlohy
3. Učivo, jeho didaktická analýza
4. Strukturování učiva
5. Formy a metody výuky
6. Osobnost učitele
7. Student a měření výsledků jeho výuky
8. Formování osobnosti studenta
9. Projektování výuky
10. Realizace výuky
11. Hodnocení výuky.
12. Dějiny pedagogických systémů.