Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-YERAk. rok: 2025/2026
Základem předmětu je porozumění všem aspektům a interakcím v rámci systému člověk-stroj-prostředí s následným využitím při návrhu designérského díla, a to se zvláštním zřetelem na užitnost a bezpečnost soustavy. Studenti aplikují získané znalosti na úkolech modelujících situace spojené s užíváním a obsluhou předmětů a strojů s cílem optimalizace pozice člověka v řešených pracovních i nepracovních činnostech. Budou schopni přizpůsobit navrhovaný design schopnostem, možnostem, potřebám i omezením uživatele.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínky udělení zápočtu (min 35 bodů, max 70 bodů): prezence ve cvičení, odevzdání všech zadaných a zkorigovaných prací nejpozději jeden pracovní den před konáním zkoušky, test. Kombinovaná zkouška (min 15 bodů, max 30 bodů)- písemná a ústní. Zadání projektů a termíny odevzdání jsou specifikovány během semestru. Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS. Podle čl. 13 Studijního a zkušebního řádu VUT v Brně se užívá klasifikační stupnice ECTS. KLASIFIK. STUPEŇ ECTS / BODOVÉ HODNOCENÍ / ČÍSELNÁ KLASIFIKACE // A / 100–90 / 1 / výborně // B / 89–80 / 1,5 / velmi dobře // C / 79–70 / 2 / dobře // D / 69–60 / 2,5 / uspokojivě // E / 59–50 / 3 / dostatečně //F / 49–0 / 4 / nedostatečně.
Učební cíle
Cílem předmětu je získání znalostí potřebných pro navrhování a modernizaci průmyslových výrobků a pracovního prostředí. Absolventi budou schopni antropocentrického přístupu v designérské tvorbě, k systémovému řešení vztahu člověk-stroj-prostředí. Absolventi budou schopni formulovat požadavky na vztah člověka k libovolnému produktu, k respektování jeho rozměrů, psychofyziologických možností i limitů ve vztahu k vykonávané činnosti pracovního i nepracovního charakteru.
Student získá:- Znalosti o člověku a o optimalizaci psychofyzické zátěže člověka.- Znalost specifik pracovního prostředí.- Schopnost navrhovat soustavu ovladačů a sdělovačů.- Schopnost aplikace zásad pro tvorbu prostoru.- Znalost aspektů bezpečnosti práce.- Znalost metodického postupu konstruování.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod do předmětu. Ergonomie - definice, základ, přínos, cíl.- Antropometrické a psychofyziologické parametry člověka.- Počitky a vjemy, reflexy a reakční časy. - Psychologické vlastnosti člověka, výkonnost, organizace práce. - Člověk a stroj - přednosti člověka, přednosti stroje, rozměrové řešení stroje.- Pracovní poloha, pohybový prostor, zorné podmínky. - Nářadí a pomůcky, zásady a kritéria pro návrh hmatníků. Sedadla.- Ovladače. Sdělovače. Vztahy mezi ovladači a sdělovači, řešení soustavy ovladačů a sdělovačů.- Člověk a prostředí - klimatické podmínky, osvětlení, hluk, vibrace a otřesy. - Bezpečnost práce.- Interiér – bydlení, zónování domu/bytu, fyzikální vlastnosti prostoru, dispoziční řešení.- Prostory bytové a komunikační, požadavky na společenské, klidové i provozní prostory.
Ateliér
- Výroba figuríny 5%, 50%, 95% v měřítku 1:5 a 1:10.- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, analýza tématu, skici.- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, skici.- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, varianty.- Ergonomické parametry I.- ergonomické řešení sedadel, vizualizace.- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, analýza tématu, skici.- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, skici.- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, varianty.- Ergonomické parametry II.- ergonomické řešení stroje, vizualizace.- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, analýza tématu, skici. - Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, skici.- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí, varianty.Test.- Ergonomické parametry III.- ergonomické řešení prostředí. vizualizace.