Detail předmětu

Kolaborativní kreativní tvorba

FSI-YKTAk. rok: 2025/2026

Studenti získají obecný vhled do možností kolaborativní práce ve virtuálním prostředí a sami si ve skupinách vyzkouší práci na zadání. Skupinově se zapojí do praktických cvičení, která podporují kreativitu, efektivní komunikaci a adaptabilitu s využitím technologických nástrojů ve virtuálním prostředí. Prostřednictvím ateliérových zadání si studenti rozvinou dovednosti orientovat se ve vyvíjejícím se prostředí společné práce a podpoří holistický přístup k řešení problémů. 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Předpokládá se znalost 3D softwarů, počítačového modelování a vizualizace. Předmět přímo navazuje na předmět Virtuální realita a využívá poznatky získané v předmětech Počítačová grafika I, II a Počítačové modelování a vizualizace I, II.  

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínky získání klasifikovaného zápočtu:

  • prezence ve cvičení (min 5 z 10 bodů),
  • odevzdání zadaných prací ve stanovených termínech (min 40 z 80 bodů),
  • schopnost samostatné práce a schopnost diskuze o teoretických základech (min 5 z 10 bodů).

Výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.

Přednášky: účast je doporučená.

Cvičení: účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě absence. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.

Učební cíle

Kurz rozvíjí schopnosti studentů v kolaborativní práci, kreativním řešení problémů a efektivní komunikaci ve virtuálním prostředí s důrazem na adaptabilitu a využívání moderních technologických nástrojů.

V rámci kurzu studenti získají komplexní dovednosti a znalosti, které jim umožní efektivně pracovat a komunikovat ve virtuálním kolaborativním prostředí. Budou schopni:

  • Efektivně využívat moderní technologické nástroje pro týmovou práci.
  • Rozvíjet a aplikovat kreativní strategie řešení problémů.
  • Pochopit a využít principy virtuální reality a počítačové grafiky v kolaboraci.
  • Zvládat komunikaci a koordinaci v dynamických týmových situacích.
  • Analyzovat a hodnotit efektivitu kolaborativních procesů.
  • Projevovat etický a profesionální přístup v týmové práci.

Základní literatura

KOLAJOVÁ, Lenka. Týmová spolupráce: jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Poradce pro praxi. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6. (CS)
JERALD, Jason. The VR book: human-centered design for virtual reality. San Rafael, CA: Morgan & Claypool, 2016. ISBN 978-1-97000-115-0.  (EN)
VINCE, John. Introduction to virtual reality. London: Springer-Verlag, 2004. ISBN 1-85233-739-7. (EN)

Doporučená literatura

FUCHS, Philippe; MOREAU, Guillaume a GUITTON, Pascal. Virtual reality. 1. Boca Raton, Fla: CRC Press, 2011. ISBN 9780203802953. Dostupné z: https://doi.org/10.1201/b11612.  (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-VKP-P bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Úvod do kolaborativní tvorby.
  • Teoretické základy efektivní kolaborace uvnitř týmu.
  • Role technologie v kolaborativním prostředí.
  • Principy kreativního myšlení v týmech.
  • Analýza případových studií.
  • Trendy a budoucí vývoj ve virtuální spolupráci.
  • Závěrečná integrace a aplikace získaných poznatků.
  • Bezpečnost a etika ve virtuálním prostředí.

Cvičení s počítačovou podporou

39 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Základy kolaborativních technologií.
  • Efektivní komunikace ve virtuálním prostředí.
  • Scénáře pro řešení problémů v týmu.
  • Integrace počítačové grafiky v kolaboraci.
  • Vývoj adaptabilních pracovních strategií.
  • Řešení úkolů pomocí VR.