Detail předmětu
Marketing
FSI-YMAAk. rok: 2025/2026
Marketingový přístup k podnikání je nezbytným předpokladem pro zajištění dlouhodobé prosperity firem v tržní ekonomice. Znalost a uplatnění marketingu tak představuje jeden z pilířů úspěšně se rozvíjející firmy. Obsahem předmětu Marketing je objasnění řady důležitých pojmů a postupů z této oblasti, spojených s analýzou postavení firmy na trhu, s analýzou zákazníků, jejich segmentací, s problematikou tvorby a uplatnění prvků marketingového mixu apod.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Kontrola výuky bude probíhat formou testů, řešení případových studií a týmového projektu. Následuje závěrečná zkouška
Učební cíle
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní znalosti z oblasti marketingu a vést je k pochopení nutnosti využití marketingových principů při řízení odborných činností / útvarů ve firmě.
Tento předmět bude rozvíjet znalosti potřebné pro pochopení místa a významu marketingu pro řízení firem jako celku, jakož i pro řízení dílčích oblastí (výrobní, technické, oblast V+V apod.). Půjde zde zejména o pochopení důležitosti zákazníka (poznání jeho potřeb a přání, způsobu rozhodování, faktorů, ovlivňujících jeho nákupní chování...) pro zajištění dlouhodobého firemního rozvoje.
Základní literatura
KAŇOVSKÁ, Lucie a David Schüller. Základy marketingu. Studijní text pro bakalářské obory. 2. vyd. Brno: CERM, 2015. 131 s. ISBN 978-80-214-5107-0
KARLÍČEK, M. a kol. Základy marketingu. 1. vyd. Grada Publishing, 2013. 245 s. ISBN 978-80-247-4208-3.
KOTLER, P.; KOTLER, M. 8 strategií růstu: jak ovládnout trh. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2013, 208 s. ISBN 978-80-265-0076-6
PORRAL, Cristina Calvo; STANTON, John L. Principles of marketing. ESIC Editorial, 2017
PŘIKRYLOVÁ J.; JAHODOVÁ, H. Moderní marketingová komunikace. 1. vyd. Grada, 2013. 320 s. ISBN 978-80-247-3622-8
Doporučená literatura
ROGGEVEEN, Anne, et al. The Role of In-Store and Online Retailing Factors. In: Creating Marketing Magic and Innovative Future Marketing Trends. Springer, Cham, 2017. p. 553-557.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Východiska uplatnění marketingu v soudobých podmínkách, předpoklady pro uplatnění marketingu.
- Marketingový mix - pojetí marketingového mixu, klasický vs. rozšířený marketingový mix.
- Výrobek - marketingové pojetí výrobku, řízení výrobkového portfolia.
- Výrobek - značka, značková politika.
- Cena - postavení ceny v marketingovém mixu podniku, faktory, ovlivňující tvorbu cen.
- Cena - principy cenové tvorby na relační a transakční úrovni, analýza cenové citlivosti zákazníků.
- Distribuce - postavení distribuce v marketingovém mixu, volba distribučních cest.
- Komunikace - prvky komunikačního mixu - reklama, podpora. prodeje Komunikace - osobní prodej, Public relations, direkt marketing.
- Komunikace - soudobé trendy v komunikaci, využití sociálních sítí v komunikaci.
- Marketingový výzkum - primární a sekundární, volba vhodných metod, postup přípravy a realizace výzkumu.
- Soudobé trendy v marketingu.
- Soudobé trendy v marketingu.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
Očekávání studentů od předmětu. Diskuse k marketingu;
Analýza marketingového prostředí;
Segmentace;
Marketingový mix;
Význam obalu;
Marketing služeb;
Komunikační mix a příklady inovativních marketingových kampaní;
Aktuální trendy v marketingu;
Test;
11. Prezentace studentů: Týmový projekt;
12. Prezentace studentů: Týmový projekt;
13. Zápočet.