Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-YPBAk. rok: 2025/2026
Náplní předmětu je práce s rastrovou 2D grafikou, která je jedním ze základních předpokladů pro schopnost prezentovat výstupy práce v průmyslovém designu. Podstatou kurzu je tvorba grafiky pro tištěná a digitální média, počítačové vizualizace, preprocesing a postprocesing 2D grafiky. Studenti získají schopnost pracovat s grafickými podklady (fotografie, rendery, digitální kresba) a vytvářet je.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Cvičení s počítačovou podporou
Vyučující / Lektor
Osnova
- Seznámení se základními pojmy počítačové grafiky. Vysvětlení rastrové, vektorové grafiky, typy komprese, barevné prostory, DPI, rozlišení a další pojmy z oblasti.- Úvod do grafického editoru a prostředím programu. Vysvětlení filozofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory. Práce s vrstvami jejich ovládání a módy prolnutí. - Nástroje výběru a jejich možnosti při tvorbě grafiky (magická hůlka laso apod.) a práce s nimi. - Práce s výběry, nástroje pro manuální výběr, plošný výběr, výběr podle barev, pokročilé nástroje pro výběr, Úkol na procvičení zasazení libovolného předmětu do reálné fotografie. - Seznámení se z nedestruktivním způsobem práce. Základní seznámení s maskami a jejich využití.- Komplexní vysvětlení masek (pixelové, vektorové) jejich tvorba a příklady použití. Praktické ukázky maskování od jednoduchých po složité případy.- Nástroje retušování. Retušovací štětce, klonovací razítko, content-Aware nástroje. Pokročilé transformace objektů.- Styly vrstev, tapety a vektorové vrstvy. Písmo a typografie v grafickém editoru. Vrstvy úprav a úpravy obrazu. Přehled nedestruktivních úprav obrazu.- Smart objects (chytré objekty) a nedestruktivní způsob práce. Využití objektů při složitějších kompozicích určených pro tisk.- Představení filtrů vrstev, jejich rozdělení a použití na praktických příkladech. Ukázka efektů vrstev a jejich použití. - Pokročilé vlastnosti štětců, vlastní štětce, import štětců, použití přítlaku a simulovaného přítlaku pro vlastnosti pracovních nástrojů. Využití štětců při kreativní tvorbě.- Tvorba komplexní kompozice. Správa projektu a grafických podkladů v produkci. - Finální úkol - digitální montáž. Ukázka použití dostupných nástrojů při tvorbě a digitální manipulace s obrazem. Texturování podkladů, matte painting, barevné úpravy a finální processing snímku.