Detail předmětu
Počítačová grafika I
FSI-YPBAk. rok: 2025/2026
Náplní předmětu je práce s rastrovou 2D grafikou, která je jedním ze základních předpokladů pro schopnost prezentovat výstupy práce v průmyslovém designu. Podstatou kurzu je tvorba grafiky pro tištěná a digitální média, počítačové vizualizace, preprocesing a postprocesing 2D grafiky. Studenti získají schopnost pracovat s grafickými podklady (fotografie, rendery, digitální kresba) a vytvářet je.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná vyučujícím. Student je povinen být přítomen v rozvrhem stanovené době v počítačové laboratoři a pracovat na úkolech a vyčkat konzultace. Jako omluva nepřítomnosti se uznávají pouze důvody obdobné důvodům podle zákoníku práce, např. nemoc. Neomluvená absence může být příčinou neudělení zápočtu.
Učební cíle
Studenti získají schopnost pracovat s rastrovou grafikou, vytvářet ji, editovat a exportovat pro různé digitální i tiskové aplikace včetně přípravy pro 3D softwary. Na praktických úkolech si vyzkouší práci v barevných prostředích, export dat pro různé formáty, práci s rozlišením, průhledností, maskami se světlem snímků a další
Základní literatura
Uživatelská příručka k aplikaci Photoshop. Uživatelská příručka k aplikaci Photoshop [online]. Adobe Systems Software Ireland, 2017. Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/photoshop/user-guide.html
Doporučená literatura
SIMMONS, Jason. Kompletní příručka pro designéry: virtual product design. V Praze: Slovart, 2009. ISBN 978-807-3911-515.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
Vyučující / Lektor
Osnova
- Seznámení se základními pojmy počítačové grafiky. Vysvětlení rastrové, vektorové grafiky, typy komprese, barevné prostory, DPI, rozlišení a další pojmy z oblasti.
- Úvod do grafického editoru a prostředím programu. Vysvětlení filozofie práce, založení nového projektu, rozvržení hlavních nástrojů, práce se soubory. Práce s vrstvami jejich ovládání a módy prolnutí.
- Nástroje výběru a jejich možnosti při tvorbě grafiky (magická hůlka laso apod.) a práce s nimi.
- Práce s výběry, nástroje pro manuální výběr, plošný výběr, výběr podle barev, pokročilé nástroje pro výběr, Úkol na procvičení zasazení libovolného předmětu do reálné fotografie.
- Seznámení se z nedestruktivním způsobem práce. Základní seznámení s maskami a jejich využití.
- Komplexní vysvětlení masek (pixelové, vektorové) jejich tvorba a příklady použití. Praktické ukázky maskování od jednoduchých po složité případy.
- Nástroje retušování. Retušovací štětce, klonovací razítko, content-Aware nástroje. Pokročilé transformace objektů.
- Styly vrstev, tapety a vektorové vrstvy. Písmo a typografie v grafickém editoru. Vrstvy úprav a úpravy obrazu. Přehled nedestruktivních úprav obrazu.
- Smart objects (chytré objekty) a nedestruktivní způsob práce. Využití objektů při složitějších kompozicích určených pro tisk.
- Představení filtrů vrstev, jejich rozdělení a použití na praktických příkladech. Ukázka efektů vrstev a jejich použití.
- Pokročilé vlastnosti štětců, vlastní štětce, import štětců, použití přítlaku a simulovaného přítlaku pro vlastnosti pracovních nástrojů. Využití štětců při kreativní tvorbě.
- Tvorba komplexní kompozice. Správa projektu a grafických podkladů v produkci.
- Finální úkol - digitální montáž. Ukázka použití dostupných nástrojů při tvorbě a digitální manipulace s obrazem. Texturování podkladů, matte painting, barevné úpravy a finální processing snímku.