Detail předmětu
Počítačové modelování a vizualizace II
FSI-YPVAk. rok: 2025/2026
V rámci předmětu "Počítačové modelování - 3ds Max" jsou vyučovány základy práce s programem Autodesk 3ds Max jeho možností při tvorbě digitálního modelu. V rámci výuky získají studenti znalosti potřebné k tvorbě 3D modelů z polygonových sítí převážně za pomoci subdivision surfaces, s důrazem na volnou tvorbu a tvorbu dle předlohy. Studenti budou schopni připravit své 3D modely na 3D tisk a seznámí se potřebnými postupy.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Účast na cvičeních je povinná. Výuka probíhá dle týdenních plánů rozvrhů. Stanovení způsobů náhrady zmeškané výuky je v kompetenci vedoucího cvičení.
Učební cíle
Absolventi budou schopni polygonálního modelování v programu Autodesk 3ds Max. Osvojením základů modelování v Autodesk 3ds Max získají studenti schopnost bez omezení vytvářet své designerské návrhy přímo v počítači. Seznámí se s možnostmi, které polygonální modelování nabízí, s tvorbou komplexních modelů a modelováním dle reálné předlohy.
Student získá:
- Znalost v oblasti tvorby 2D, 3D grafiky.
- Znalost polygonálního modelování
- Schopnost přípravy výstupů pro 3D tisk.
- Schopnost vytvořit vlastní návrh do 3D prostředí nebo již existující objekt vymodelovat.
Základní literatura
3ds Max Help. 3ds Max Help [online]. Autodesk, 2013. Dostupné z: http://docs.autodesk.com/3DSMAX/16/ENU/3ds-Max-Help/
Doporučená literatura
GAHAN, Andrew. 3ds Max: výukový průvodce tvorbou postav, vozidel, budov a prostředí. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2491-8.
KŘÍŽ, Jan. Mistrovství v 3ds Max: [kompletní průvodce profesionálního grafika]. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2464-2.
SIMMONS, Jason. Kompletní příručka pro designéry: virtual product design. V Praze: Slovart, 2009. ISBN 978-807-3911-515.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Cvičení s počítačovou podporou
Vyučující / Lektor
Osnova
- Autodesk 3ds Max - vytváření a hierarchizace objektů, modelování z primitiv, metody polygonového modelování, Mesh Smooth, transformace.
- Autodesk 3ds Max - scéna – environment, světla, kamery, práce s materiály, základy mapování.
- Autodesk 3ds Max - základy modelování a zákonitosti subdivision surfaces, tvorba jednoduchých objektů.
- Autodesk 3DS Max - prohloubení znalostí subdivision surfaces a nástrojů pro modelování.
- Autodesk 3DS Max - příprava modelování dle předlohy, příprava scény, tvorba obrazových podkladů.
- Autodesk 3DS Max - modelování dle předlohy za použití subdivision surfaces a dokončení modelu.
- Autodesk 3DS Max - příprava na volné modelování vlastního designu.
- Autodesk 3DS Max - modelování vlastního projektu, rozšíření možností editačních nástrojů.
- Autodesk 3DS Max - modelování vlastního projektu, využití OpenSubdiv Modifikátoru.
- Autodesk 3DS Max - práce na finálním projektu – pro modelování detailů nástroji digital sculptingu.
- Autodesk 3DS Max - seznámení se s exportem pro 3d tisk, zákonitostmi a nastavením.
- Autodesk 3DS Max - dokončení finálního projektu a jeho příprava na 3d tisk.