Detail předmětu

Kreativita a tvůrčí myšlení

FSI-YTMAk. rok: 2025/2026

Předmět studentům přibližuje problematiku tvořivosti a kreativity přes druhy myšlení, analýzu procesů myšlení, osobnostní kompetentnosti tvořivých a kreativních osobností. Pomáhá jim rozpoznat mentální i materiální bariéry kreativního myšlení. Předmět je koncipován jako metodika pro podporu osobního rozvoje, primárně pro podporu kreativního myšlení týmů v organizacích a projektových kolektivech. Předmět seznamuje studenty se 150 metodami podpory kreativního myšlení vhodnými zejména v kritických obdobích, když se nedaří generovat vhodné nápady z důvodů demotivace, vyhoření, únavy, chorob apod.  

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Vstupní znalosti

Předmět nepředpokládá konkrétní vstupní znalosti. 

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Podmínky získání zápočtu:

  • odevzdání analýzy vlastních bariér kreativního myšlení (min 10 z 20 bodů),
  • odevzdání 4 kreativních zadání(min. 40 z 80 bodů);

Podmínky získání zkoušky:

  • prezentace eseje spojená s diskuzí (min. 50 ze100 bodů).

Celkem je možno získat až 100 bodů, výsledná klasifikace se určí podle stupnice ECTS.

Přednášky: Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím.

Cvičení: Účast je povinná a kontrolovaná vyučujícím, povolují se maximálně dvě absence. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.

Učební cíle

  • Student porozumí problematice kreativity a inovativnosti jednotlivce i pracovního kolektivu (synergie tvůrčích osobností).
  • Zná bariéry kreativního myšlení i rozsáhlou metodickou podporu kreativitya inovací.
  • Dokáže uplatnit individuální metody řešení eliminující nedostatek vnitřnímotivace, syndrom vyhoření, stres, únavu z vyčerpání či nemoci.
  • Umí kompetentně hodnotit kvalitu, originalitu a jedinečnost vzniklých nápadů.
  • Rozumí kritériím výběru relevantníchnápadů pro další rozvoj.
  • Zodpovědně posuzuje důsledky vzniklých nápadů, tedy i etické aspekty vlastníi cizí kreativity.

Student získá:

  • Schopnost samostatného kreativního a inovativního řešení zadání.
  • Schopnost efektivní sebemotivace, ale i podpory týmů v obdobích tvůrčí nejistoty, útlumu.
  • Znalosti v oblasti organizování a podpory otevřeného tvořivého prostředí mentálně i materiálně – „Řízení kreativity v organizaci“.
  • Rozpoznání a odstranění překážek kreativity.
  • Přístup k inovacím – přijatá odpovědnost a rozvinutá etika tvůrčí osobnosti.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-VKP-P bakalářský 3 ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • Úvod do předmětu, základní pojmy – terminologie:myšlení, představivost, tvořivost.
  • Základní pojmy – terminologie: vědecká tvořivost, umělecká tvořivost, inženýrská tvořivost, znaky a projevy tvůrčí osobnosti.
  • Bariéry tvůrčího myšlení: rozpoznání přirozených a umělých překážek tvůrčího myšlení jednotlivce i kolektivu.
  • Nástroje pro podporu tvůrčího myšlení a kreativity jednotlivce i kolektivu.
  • Inovace – typy inovačního procesu, metodika výběru inovačního stupně a přístup k inovacím.
  • Kultura a etika v kreativním myšlení.
  • Nástroje pro podporu kreativního řešení.
  • Hodnocení kreativních metod pro konkrétní účely.

Ateliér

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

• Kreativní zadání pro procvičení nástrojů pro podporu kreativity 1-4.