Detail předmětu
Ekonomika a management v letecké dopravě
FSI-OEM-AAk. rok: 2025/2026
Předmět poskytuje přehledový výklad umožňující rozvinout vhled do uvedených témat, porozumět pojmosloví v oblasti ekonomie, managementu, marketingu a finančního řízení letecké dopravy a logistiky s důrazem na souvislosti, jakož i rozvinout dovednosti pro použití vybraných metod v praxi.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Přednášky i cvičení jsou povinná a účast je kontrolována třídní knihou (min. 80%). Odůvodněná nepřítomnost může být nahrazena konsultacemi a formou individuálně zadaných příkladů a témat k samostatnému zpracování. Získání zápočtu je podmínkou pro připuštění ke zkoušce. Nutno předložit nejpozději v zápočtovém týdnu. Klasifikace dle Studijního a zkušebního řádu FSI.
Učební cíle
Student porozumí kontextu a získá přehled v oblasti ekonomie, managmentu, marketingu s podrobnějším zaměřením na finanční řízení. Získá přehledovou znalost uvedených oblastí a základní dovednosti v použití analytických metod používaných pro podporu rozhodování při řízení organizací. Předmět rozvíjí prezentační a argumentační dovednosti a rozvíjí schopnost kritického myšlení a argumentace při použití vybraných analytických metod. Motivuje rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností studentů v rámci skupinových diskusí a samostatných prezentací při řešení případových studií z leteckého sektoru.
Základní literatura
HANUŠ B., Základy ekonomiky dopravy
JANÍČEK, L., Strategické řízení a podnikové strategie, 2018, učební text, Brno
ARBLASTER, Margaret, 2018. Air Trafic Management: Economics, Regulations and Governance. Elsevier. ISBN 978-0128111185. (EN)
EFTHYMIOU, Marina. Air traffic management: principles, performances, markets. New York, NY: Routledge, 2023. ISBN 9780367332440. (EN)
SEDLÁČEK, B., Provoz a ekonomika letecké dopravy I,II
Doporučená literatura
KOTLER, Ph., KELLER, K.L., Marketing management, 12. vydání, Grada Publishing, Praha 2007
PORTER, M., Konkureční výhoda, 1995, Victoria Publishing, Praha
PORTER, M., Konkurenční strategie, 1995, Victoria Publishing, Praha
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program N-LAN-A magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Následující témata jsou probírána na příkladech apecifických pro leteckou dopravu a management leteckých společností.
1. Ekonomie vs. management. Předmět a struktura ekonomie a managementu.
2. Strategické řízení. Strategie – druhy strategií. Strategická analýza.
3. Komerční vs. nekomerční (veřejný) sektor. Customer-Company-Competition.
4. Metody strategické analýzy
a. Poslání, vize, hodnoty
b. Strategické cíle
c. Podnikatelské a funkční oblasti
d. Vnější prostředí. PEST
e. Oborové prostředí. Konkurenční síly. Analýza konkurenčního prostředí: 5F
f. Vnitřní prostředí a zdroje organizace. Analýza 7S
g. Analýza SWOT
h. Konkurenční strategie.
5. Podnikové strategie. Strategie finanční, personální, operační (výrobní), informační, marketingová a obchodní.
6. Marketing. Předmět marketingu. Marketing vs. obchod
7. Marketingový mix
a. Product. Produkt. Životní cyklus produktu
b. Príce. Cena a cenové politiky
c. Place. Distribuce a distribuční kanály
d. Promotion. Reklama, Public Relations, Sales Promotion, Personal Selling.
8. Segmentace trhu. Zákazník vs. Spotřebitel. Cílové skupiny.
9. Marketingové strategie.
10. Ekonomie vs. finanční řízení. Předmět mikroekonomie. Předmět makroekonomie. Odvětvová ekonomie – mezoekonomie: segment letectví a jeho specifika.
11. Účetní výkazy. Rozvaha. Výsledovka. Výhaz hotovostního toku.
12. a. Finanční plánování. Rozpočtování vs. nákladování. Kalkulace ceny.
b. Finanční analýza. Pyramidové rozklady. Bonitní a bankrotní modely.
c. Investování a hodnocení efektivnosti investic.
13. a. Řízení nákladů. Hodnotová analýza a controlling.
b. Mezinárodní obchodní a platební styk. Metody. INCOTERMS.
c. Řízení rizik.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí: PEST a 7S.
3. Analýza konkurenční prostředí. 5F Porter.
4. Analýza SWOT.
5. Sestavování rozpočet a kalkulace ceny.
6. Rozbor účetních výkazů a finanční ukazatele hospodaření.
7. Rozbor efektivnost investic. Okamžitá, současná a budoucí hodnota peněz.
8. Výpočet a posuzování čisté současné hodnoty investice NPV.
9. Rozbor finančního zdraví podniku. Quick-test.
10. Metody síťové analýzy: CPM. PERT. Síťové diagramy – sestavení a řešení.
11. Metody optimalizace. Lineární programování. Simplexová metoda (implementační aspekty).
12. Risk-Benefit a Cost-Benefit analýza.