Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-VAI-AAk. rok: 2025/2026
Kurz seznamuje se základními přístupy k algoritmům umělé inteligence a klasickými metodami používanými v této oblasti. Důraz je kladen na automatické dokazování formulí, reprezentaci znalostí a řešení úloh. Použitelnost metod je demonstrována na řešení jednoduchých inženýrských problémů.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Požadavky pro udělení zápočtu: Vytvoření funkčních softwarových projektů, využívajících některé z probíraných metod UI a vypracování prezentace nějaké neprobírané metody UI. Celkem může student získat 40 bodů za cvičení (30 za projekty a 10 za prezentaci) a 60 bodů za zkoušku, celkem tedy max. 100 bodů. Hodnocení probíhá dle ECTS, tj. pro úspěšné absolvování musí student v každé části získat alespoň polovinu bodů (20 a 30).Účast na přednáškách je žádoucí, na cvičeních povinná. Výuka probíhá podle týdenních plánů. Způsob nahrazení zameškaných cvičení je plně v kompetenci vyučujícího.
Učební cíle
Znalost základních prostředků umělé inteligence a možností jejich použití při řešení inženýrských úloh.Pochopení základních metod umělé inteligence a schopnost jejich implementace.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Úvod do umělé inteligence.2. Stavový prostor, neinformované prohledávání.3. Informované prohledávání stavového prostoru.4. Řešení problémů rozkladem na podproblémy, metody prohledávání AND/OR grafu.5. Metody hraní her.6. Úlohy se splňováním omezení.7. Predikátová logika a rezoluční metoda.8. Hornova logika a logické programování.9. Reprezentace, využívání a učení znalostí.10. Reprezentace a zpracování neurčitosti.11. Bayesovské a rozhodovací sítě.12. Netradiční logiky.13. Markovské rozhodovací procesy.
Cvičení s počítačovou podporou
1. Úvodní motivační příklady.2. Metody neinformovaného prohledávání stavového prostoru.3. Metody informovaného prohledávání stavového prostoru.4. Algoritmus A* a jeho modifikace.5. Metody prohledávání AND/OR grafu.6. Metody hraní her.7. Úlohy se splňováním omezení.8. Predikátová logika a rezoluční metoda.9. Logické programování a jazyk Prolog.10. Řešení úloh UI v Prologu.11. Učení symbolických znalostí.12. Bayesovské sítě.13. Pravděpodobnostní a fuzzy logické programování.