Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FSI-VPGAk. rok: 2025/2026
Úvod do historie počítačové grafiky, metod 2D a 3D grafiky, úvod do problematiky barev a barevných systémů, záznamu a zpracování obrazu, klasifikace zobrazovacích zařízení, principy používaných textových a grafických uživatelských rozhraní, nástroje pro vizualizaci dat, úvod do DTP a přehled používaných tiskových výstupů a technologií.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Obecný přehled o funkci současného počítačového hardware, matematický aparát analytické geometrie a základních numerických metod, fyzika a elektrotechnika v rozsahu úvodních kurzů.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Předmět je zaměřen na získání komplexního přehledu a referencí o současných technologiích počítačové grafiky pro budoucí inženýry IT, zaměřené na integraci obrazových a inženýrských datových vstupů, jejich zpracování, uživatelské ovládání, vizualizace a dokumentaci.
Studijní opory
Průběžně aktualizované studijní opory a reference jsou studentům k dispozici na stránce předmětu v e-learningu VUT.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
specializace AIŘ , 3 ročník, zimní semestr, povinný
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Úvod do počítačové grafiky - bitmapový a vektorový přístup k počítačové grafice; Historie - alfanumerické a grafické terminály, plottery a maticový tisk, vývoj grafických adaptérů v PC. 2D grafika - základní bitmapové operace, přímky, křivky, bitmapové a vektorové fonty, základní používané souborové formáty pro bitmapovou a vektorovou grafiku.3D grafika: axonometrie a lineární perspektiva. Bézierovy bikubické a obecné plochy a jejich napojování. Realistické zobrazování prostorových útvarů, řešení viditelnosti, konstantní, Gouraudovo a Phongovo stínování. Hardware a aplikační rozhraní pro plošně definovanou 3D grafiku, principy Raytracingu; Barvy a barevné systémy - principy barevného vidění, systémy RGB, HSI/HSV, Y/C CIELAB; Úvod do problematiky řízení barev - kalibrace zařízení, barevné profily a přístupy k transformacím gamutu.Zařízení pro získávání obrazu - HMI zařízení, základní principy fungování obrazových snímačů, rozlišení, barevné kanály a bitová hloubka.Záznamové formáty pro statický a pohyblivý obraz, ztrátová a bezestrátová komprese obrazu a videa.Úvod do zpracování obrazu v grafických nástrojích - histogramy, jasové transformace, geometrické transformace, aplikační ukázky nástrojů založených na konvoluci a Fourierově transformaci.Zobrazovací zařízení - CRT, LCD a OLED displeje, elektronický papír a projekce. Zobrazovací a signalizační prostředky v průmyslu a v dopravě; Vývoj rozhraní člověk-stroj - historie, současnost, RAD, specifika uživatelských rozhraní ovládáných ukazovacím zařízením a klávesnicí.Mobilní a automatizační UI, skinování a CSS pro webová GUI. SCADA a Dashboardy pro vizualizaci numerických a nenumerických dat - 1D, 2D a 3D online data, vizualizace relací a nečíselná vyjádření stavu, přístupy a implementace řešení pro vizualizaci Real Time dat.DTP - Úvod do typografie, klasifikace a měření písma, fonty. Text, sazební obrazec, odstavec, proklad, dělení slov, sazba a korektury, software a redakční systémy pro zlom textu a grafiky.Tiskové výstupy - Požadavky na tiskové podklady, tiskové technologie u kancelářských tiskáren, náhledová zařízení, osvitové jednotky, ofset.
Cvičení s počítačovou podporou