Detail předmětu
Vědecko-výzkumný projekt a jeho řízení
FSI-9VPRAk. rok: 2025/2026
Předmět poskytne studentům systematický úvod do problematiky přípravy vlastního vědeckovýzkumného projektu. Studenti se seznámí se strukturou návrhu projektu, jeho jazykem, formou a procesem jeho hodnocení. Důraz je kladen na význam návrhu výzkumného projektu, kterým je koherentně a jasně přesvědčit hodnotitele o existenci kvalitního výzkumného záměru, odpovídajících kompetencích, pracovním plánu a odpovídajícím rozpočtu projektu. Po absolvování předmětu budou schopni připravit návrh projektu určený pro poskytovatele podpory dle jejich vlastního výběru.
Jazyk výuky
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Podmínky získání zkoušky:
- aktivní účast na cvičeních,
- vypracování zadaných úkolů a příprava návrhu projektu základního výzkumu,
- hodnocení zkoušky je sestaveno na základě hodnocení odevzdaného projektu.
Účast na přednáškách je povinná a kontrolovaná - tolerují se max. dvě omluvené absence za semestr bez nutnosti náhrady. Zameškaná výuka může být kompenzována konzultacemi. V případě dlouhodobé nepřítomnosti je náhrada zameškané výuky v kompetenci garanta předmětu.
Učební cíle
- Schopnost orientovat se v základních pojmech vycházejících z procesu podpory výzkumu a vývoje z veřejných prostředků.
- Schopnost strukturovat projektovou žádost.
- Schopnost stanovit přesný cíl projektu dle metody SMART.
- Schopnost stanovit rozpočet, výstupy a časový plán projektu.
- Schopnost orientovat se v systému veřejné podpory výzkumu, vývoje a inovací v České republice a zahraničí.
Základní literatura
PUNCH, Keith. Developing effective research proposals. 3rd edition. London: SAGE Publications, 2016. ISBN 978-1-4739-1637-1. (EN)
Doporučená literatura
RAMAN, Meenakshi a Sangeeta SHARMA. Technical communication: principles and practice. Third edition. New Delhi: Oxford University Press, 2016. ISBN 978-0-19-945749-6. (EN)
SILYN-ROBERTS, Heather. Writing for science and engineering: papers, presentations, and reports. Second edition. Amsterdam: Elsevier, 2013. ISBN 978-0-08-098285-4. (EN)
WEATHERFORD, Darla-Jean. Technical writing for engineering professionals. Tulsa, Oklahoma: PennWell, 2016. ISBN 978-1-59370-370-7. (EN)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program D-KPI-P doktorský 1 ročník, letní semestr, doporučený kurs
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Návrh projektu a jeho význam.
- Obsah a struktura projektu.
- Životní cyklus projektu.
- Systematická rešerše.
- Strategie a cíle projektu.
- Rozpočet projektu a plánování výzkumu.
- Projekt specifického výzkumu.
- Rejstřík informací o výsledcích (RIV).
- Metodika hodnocení M17+.
- Druhy druhů výsledků dle M17+ a jejich zadávání.
- Vědecké identifikátory (SCOPUS, Publons, GoogleScholar).
- Kategorizace časopisů (Q1-Q4), AIS vs IF.
- Druhy projektů a jejich podávání.
- Průběžné a závěrečné zprávy.