Detail předmětu
Ekonomie informačních produktů
FIT-EIPAk. rok: 2025/2026
Předmět se zabývá popisem a modelováním ekonomických i ne-ekonomických faktorů (současné trendy, intelektuální vlastnictví, oborové regulace a struktura informačních odvětví) podmiňujících úspěch nových informačních a komunikačních produktů. Důležitou součástí je rovněž oblast mikroekonomie, jejíž základní principy a teoretická východiska jsou pro optimální řízení ICT produktů stěžejní.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Individuální úkol (4 body)
Projekt (14 bodů)
Počítačová cvičení (6 bodů)
Půlsemestrální test (20 bodů)
Závěrečná zkouška (56 bodů)
Půlsemestrální písemná zkouška, individuální úkol, projekt, závěrečná zkouška. Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body. Bodovaná účast v počítačových laboratořích. Možnost nahrazení po dohodě s vyučující (např. formou zpracování individuálního úkolu).
Učební cíle
Cílem předmětu je výklad faktorů podmiňujících úspěch výpočetních a komunikačních produktů v návaznosti na sféru služeb založených na informačních technologiích v širším kontextu moderní mikroekonomické teorie. Stěžejní oblastí je aplikace standardních mikroekonomických analýz do neustále se rozvíjející a měnící oblasti informačních produktů a infrastruktury.
- Schopnost aplikace základních ekonomických a manažerských principů do dnešní, neustále se měnící a rozvíjející se online ekonomiku.
- Schopnost jasně definovat a formulovat trh s informačními produkty jako specifický trh zboží, a také identifikovat základní charakteristiky dnešního ICT prostředí v širších souvislostech dnešní společnosti.
- Schopnost identifikace nákladů na produkci informací a tržních struktur pro informační produkty.
- Porozumění zákaznickým strategiím při výběru produktu, zejména ve vztahu k zabezpečení kvalitních podnětů a informací.
- Schopnost aplikace ekonomických nástrojů za účelem kritického zhodnocení možností pro stanovení ceny a verzování informačního zboží, a také výběru vhodných technologií.
- Schopnost rozpoznání toho, která odvětví průmyslu a produktů jsou subjekty k uzavřené a pozitivní zpětné vazbě. Seznámení se s dopady standardů na informační produkty a technologie.
- Kritické zhodnocení efektů a dopadů současných i plánovaných vládních opatření na oblast IS/IT.
Základní literatura
Doporučená literatura
Fiala, P.: Síťová ekonomika. 1. vydání Praha: Professional Publishing, 2008.ISBN 80-86946-69-6. (CS)
Hall, S.: Strategie B2B digitálního marketingu. Lingea, 2022. ISBN 978-80-7508-713-3. (CS)
Hanzelková, A.: Strategické řízení. C.H.Beck-CZ, 2017. EAN: 9788074006371. (CS)
Johns, A.: Pirátství - Boje o duševní vlastnictví od Gutenberga po Gatese. 1. vydání Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-711-9. (CS)
Kingsnorth, S.: Strategie digitálního marketingu: Komplexní přístup k budování strategie pro on-line marketing. Lingea, 2022. ISBN: 978-80-7508-714-0. (CS)
Kislingerová, E.: Cirkulární ekonomie a ekonomika 3. Grada, 2024. ISBN 978-80-247-0809-6. (CS)
Kolektiv autorů: Online marketing. 1. vydání Praha: Computer Press, 2014. ISBN: 978-0-251-41557. (CS)
Kotler, P., Keller, K. L.: Marketing Management. Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5. (CS)
Malý, J.: Oceňování průmyslového vlastnictví: nové přístupy. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 182 s. ISBN 978-80-7179-464-6. (CS)
Kloudová, J.: Kreativní ekonomika - trendy, výzvy, příležitosti. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3608-2. (CS)
Souček, I., Fotr, J., Hájek, S. a kol.: Tvorba strategie a strategické plánování - Teorie a praxe. Grada, 2020. ISBN 978-80-271-2499-2. (CS)
Veber, J. a kol.: Management inovací. Management Press, 2016. EAN: EK532410. (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MITAI magisterský navazující
specializace NSEC , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NNET , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NMAL , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NCPS , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NHPC , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NVER , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NIDE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NISY , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NEMB do 2023/24 , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NSPE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NEMB , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NBIO , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NSEN , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NVIZ , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NGRI , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NADE , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NISD , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
specializace NMAT , 0 ročník, zimní semestr, volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvod - definice základních pojmů - IS/IT, informační zboží atp.
- Informační společnost - hlavní rysy, směry vývoje a trendy
- Informační a kreaktivní ekonomika - business oblast a IT, kreativní průmysl
- Management inovací - vymezení inovací jako klíčového faktoru pro úspěšné fungování na trhu IT produktů, inovační stupně/řády a měření jejich efektivnosti, inovační strategie
- Věda, technologie & společnost (STS)
- Digitální marketing - I. část: základní pojmy a souvislosti, úvod do strategického řízení značky
- Digitální marketing - II. část: typy digitálního marketingu, metody analýzy a měření úspěšnosti
- Oceňování a verzování IT produktů - strategie a postupy
- Management softwarových aktiv (SAM)
- Copyright, otázky autorských práv, typy licencí
- Uzamčení, náklady přechodu - typy uzamčení a jak tyto situace řešit (tzv. "lock-in" a "vendor lock-in" problém)
- Sítě, síťová ekonomika a pozitivní zpětná vazba
- Standardy a kompatibilita - kooperace, válka standardů
Cvičení na počítači
Vyučující / Lektor
Osnova
- Základní seznámení se s programem JA StartUp
- Řešení dílčích úkolů (provádění potřebných analýz, zpracování dokumentace, tvorba grafického designu loga vlastní firmy a produkce reklamního videa produktu své firmy).
- Vyhodnocení úspěšnosti, kritické zhodnocení