Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-atmKAk. rok: 2025/2026
Cílem přednášek / cvičení je prezentovat, diskutovat a procvičit základní poznatky s vazbou na manažerské funkce odpovídající základnímu pojetí z teorie managementu a organizační teorie.
První část je zaměřena na procesy plánování, organizování, vedení a kontrolování, v rozsahu odpovídajícím většině univerzit a škol obdobného zaměření.
Druhá část seznámí posluchače se základním pojetím organizování a problematiku organizování nadnárodních společností včetně budoucího vývoje v oblasti trendů rozvoje managementu.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Zakončení předmětu:Pro udělení klasifikovaného zápočtu je (kromě jiného) požadována aktivní účast na cvičeních při presentaci a následné diskusi k seminárních pracím.V průběhu semestru jsou jednotlivé aktivity na cvičeních hodnoceny bodovým systémem, který je aktualizován pro každý semestr podle typů úkolů.Student pro udělení klasifikovaného zápočtu musí získat alespoň 50% bodů.Studenti mají možnost získat body za:semestrální práci - povinná aktivita - až 30 bodůpresentaci semestrální práce - povinná aktivita - až 30 bodůznalostní test - povinná aktivita - až 40 bodů, pro úspěšné absolvování znalostního testu je třeba získat alespoň 50%, tedy 20 bodů.Požadavky ke znalostnímu testu: znalost přednášené látky a její praktické aplikace.Zápočet je klasifikován dle stupnice ECTS, pro jeho úspěšné absolvování je třeba získat alespoň 50% bodů. Do celkového hodnocení předmětu se započítává hodnocení práce v průběhu celého semestru.
Zakončení předmětu pro studenty s ISP:1) vypracování a odevzdání semestrální práce2) znalostní test
Učební cíle
Cílem je naučit studenty modernímu chápání a aplikaci managementu, včetně souvislostí rozvoje managementu, poskytnout jim znalosti a zkušenosti potřebné pro vedení zaměstnanců a pro aplikaci nejčastěji používaných modelů řízení v praxi.Studenti získají přehled o vývojových trendech v managementu, o původu důležitých změn v managementu. Získají odborné znalosti procesních a systémových přístupů k řízení, včetně mnoha příkladů praktických aplikací.
Základní literatura
Doporučená literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor
Osnova
1.Povaha, smysl a praxe managementu. Vymezení managementu, manažerské práce. Význam managementu v praxi, důvody pro studium managementu.
2.Vývojové směry v managementu. Představení manažerských škol ovlivňující vývoj managementu. Představení jednotlivých konceptů vývoje managementu.
3.Prostředí managementu. Vnější prostředí a vnitřní prostředí. Dopady na manažerské rozhodnutí. SWOT analýza. Charakter prostředí ovlivňující management organizace.
4.Vize, poslání a cíle organizace. Základní předpoklady pro stanovení poslání a cílů organizace. Typy cílů, hierarchické členění, časové členění. Konfliktnost cílů.
5.Plánování, vymezení, členění hierarchické a časové. Komplexní systém plánování v organizaci. Kontrola – vymezení, pojmy. Standardy kontroly. Proces kontroly a nároky na jeho účinnost a efektivnost. Typy kontrol. Audit se zaměřením na manažerský audit.
6.Organizování – vymezení, pojmy. Kontingenční přístup k tvorbě organizační struktury. Hlediska horizontální a vertikální diferenciace tvorby struktury. Integrace a typy organizačních struktur. Rozpětí řízení, centralizace a decentralizace řízení. Kompetence v organizačním projektování.
7.Motivace a vedení v organizaci. Komunikace. Vymezení pojmů, teoretických přístupů. Obsahové a procesní motivační teorie. Teorie stylů vedení, manažerské mřížky a situační teorie.
8.Rozhodování v managementu – organizační hierarchie pro rozhodování. Dobře a špatně strukturované problémy. Kroky rozhodovacího procesu. Typy rozhodnutí.
9.Interní a externí organizační sítě. Podnikatelské síťové organizační struktury, Ameba, Franchising, Fraktálová organizace. Holdingové organizační struktury, typy holdingových organizačních struktur, vlastnosti a charakteristiky holdingů.
10.Mezinárodní Management – Internacionalizace, vstup na zahraniční trhy
11.Mezinárodní Management – společné podnikání - Joint Ventures
12.Corporate Governance, CSR
13.Rezerva