Detail předmětu
Metody aplikované statistiky
FP-SmasPAk. rok: 2025/2026
Předmět se zabývá parametrickými a neparametrickými testy, analýzou rozptylu, kategoriální analýzou, vícerozměrnými regresními modely, metodami statistické regulace a indexy způsobilosti.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU
Zápočet (max. 40 bodů)
- vypracování semestrálních úloh (téma úloh bude upřesněno během semestru).
Zkouška (max. 60 bodů)
- je písemná s využitím výpočetní techniky a skládá se ze čtyř výpočtových příkladů a teoretické otázky.
Konečné hodnocení, odpovídající součtu (max. 100 bodů), které sestává:
- z dosažených bodů ze semestrálních úloh (max. 40 bodů),
- z výsledků řešených příkladů (max. 51 bodů),
- z kvality odpovědí na teoretickou otázku (max. 9 bodů).
Konečné hodnocení a jemu odpovídající body:
A (100-90), B (89-80), C (79-70), D (69-60), E (59-50), F (49-0).
Účast na přednáškách není povinná, ale doporučuje se. Účast na cvičeních je povinná a kontrolovaná. Omluvená neúčast studenta na cvičení může být nahrazena náhradními úkoly.
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU PRO STUDENTY S INDIVIDUÁLNÍM STUDIEM
Zápočet (max. 40 bodů)
- vypracování semestrálních úloh (téma úloh bude upřesněno během semestru).
Zkouška (max. 60 bodů)
- je písemná s využitím výpočetní techniky a skládá se ze čtyř výpočtových příkladů a teoretické otázky.
Konečné hodnocení, odpovídající součtu (max. 100 bodů), které sestává:
- z dosažených bodů ze semestrálních úloh (max. 40 bodů),
- z výsledků řešených příkladů (max. 51 bodů),
- z kvality odpovědí na teoretickou otázku (max. 9 bodů).
Konečné hodnocení a jemu odpovídající body:
A (100-90), B (89-80), C (79-70), D (69-60), E (59-50), F (49-0).
Učební cíle
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy matematické statistiky, ekonometrických modelů, kategoriální analýzy, metod statistické regulace a jejich využití při řízení podnikových procesů.
Studenti získají takové znalosti, že budou schopni zvládnout statistické metody na takové teoretické a praktické úrovni, která jim umožní zpracovávat data a provádět jejich korektní vyhodnocení. Rozvíjet vědomí a schopnosti studentů využívat statistické prostředky jako základ datové anlýzy při řízení jednotlivých činností podniku.
Studijní opory
viz Literatura k předmětu.
Studijní materiály dostupné na e-learningu.
Základní literatura
KROPÁČ, J. Statistika C. 2. vyd. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2012. 100 s. ISBN 978-80-7204-789-5. (CS)
Studijní materiály vystavené na e-learningu. (CS)
Doporučená literatura
KROPÁČ, J. Statistika B. 2. vyd. Brno: Fakulta podnikatelská, 2009. ISBN 978-80-214-3295-6.
KUPKA, K. Statistické řízení jakosti. Pardubice: TriloByte Statistical Software, 1997. ISBN 80-238-1818-X.
MONTGOMERY, D.C. Introduction to Statistical Quality Control. 6 ed. John Wiley & Sons, 2005. ISBN 978-0-470-16992-6.
TOŠENOVSKÝ, J. a NOSKIEVIČOVÁ, D. Statistické metody pro zlepšování jakosti. 1.vyd. Ostrava: Montanex, 2000. ISBN 80-7225-040-X.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-SRP magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
Základní tematická náplň přednášek je následující:
1. Parametrické testy: t-test, párový t-test, dvouvýběrový t-test, F-test
2. Kolmogorovův-Smirnovův test, Shapiro-Wilkův test, Pearsonův test
3. Analýza rozptylu: jednofaktorová a dvoufaktorová ANOVA
4. Neparametrické testy: jednovýběrové pořadové testy
5. Neparametrické testy: dvouvýběrové pořadové testy
6. Neparametrické obdoby analýzy rozptylu
7. Vícerozměrné regresní modely: základní principy
8. Vícerozměrné regresní modely: klasické předpoklady
9. Kategoriální analýza
10. Statistická regulace procesu
11. Regulační diagramy pro regulaci měřením a srovnáváním
12. Indexy způsobilosti
13. Průzkumová analýza vícerozměrných dat
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova