Detail předmětu
Obchod
FP-KobPAk. rok: 2025/2026
Předmět poskytuje přehled o činnostech obchodování. Seznamuje studenty s jeho základními operacemi - nákupem a prodejem, přepravou, udržováním zásob, výzkumem a ovlivňováním trhu a poskytováním obchodních služeb. Vymezuje pojem obchodní kategorie a její význam pro realizaci obchodních činností. Vysvětluje základní formy obchodu, význam maloobchodu, funkce maloobchodu, výkon maloobchodu, životní cyklus maloobchodu, hypotéza maloobchodního okruhu, stádium životního cyklu maloobchodních jednotek, druhy maloobchodníků, význam velkoobchodu, funkce velkoobchodu, a soubor podmínek, ve kterých se obchodování realizuje.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Při hodnocení předmětu je důraz kladený na systematickou, průběžnou práci studentů. Výsledné hodnocení je klasifikováno dle stupnice ECTS a bude závislé nejen na výsledcích písemného prověření znalostí, ale také na aktivní práci na zadaných úkolech a kontrolované účasti studentů na vybraných přednáškách. Cílem hodnocení je prověřit znalosti, schopnosti a dovednosti studentů formou zápočtu a písemné zkoušky. Pro získání zápočtu je podmínkou zpracování týmového semestrálního projektu. Výsledné hodnocení předmětu tvoří průměr bodů z cvičení a písemné zkoušky.
Požadavky na ukončení předmětu (procentní váha)
Zápočet (33,3 %):
- Semestrální týmový projekt a aktivity spojené s ním 30,6 %
- Přednášky (včetně přednášek odborníků z praxe) 2,7 %
Zkouška (písemná) (66,7 %)
Je plně v kompetenci učitele. Aktivní účast ve výuce a průběžná kontrola vědomostí ve výuce.
Individuální studijní plán
Požadavky na ukončení předmětu (procentní váha)- Je třeba domluvit si na začátku semestru s cvičícím téma a termíny.
Individuál prijekt se bude zabývat anlýzou a návrhy o blasti obchodní činnosti konkrétní obchodní jednotky. Její vhodnost si studenti nechají schválit vyučujícím. Projekt musí obsahovat následující části: charakteristika OJ, vymezení cílové skupiny zákazníků, lokalizaci OJ, konkurence v dané lokalitě, členění prodejního prostoru, prodejní personál, doporučení na zlepšení.
Rozsah projektu - 12 - 17 stran
Zápočet (33,3 %):
- Návrhový list projektu (2,7%)
- Semestrální projekt (30,6%)
Zkouška (písemná) (66,7 %)
Učební cíle
Studenti získají vědomosti týkající přehledu o obchodě a činnostech spojených s jeho realizaci s výrazným zaměřením ekonomiku podniku. Budou schopni objasnit pojem obchod a obchodní činnosti, charakterizovat společenský a ekonomický význam obchodu, definovat pojem obchodní kategorie a jejich význam pro obchodní činností, vysvětlit soubor podmínek, ve kterých se obchodování realizuje, poukázat na požadavky obchodu v na evropském trhu.
Základní literatura
KITA, J. Nákup a predaj na trhu výrobnej sféry. Bratislava: Ekonomická univerzita, 2002, 306 s. ISBN 80-89047-50-5
LUKOSZOVÁ, X. Nákup a jeho řízení. 1.vyd. Praha: Computer Press, 2004. 170 s. ISBN 80-251-0174-6.
SCHIFFMAN,L., G.; KANUK, L., L. Nákupní chování. Brno: Computer Press, 2004, 633 s., ISBN 80-251-0094-4.
x
Doporučená literatura
DENNY, R. Prodejem k vítězství. 1.vyd. Praha: Computer Press, 2009. 192 s. ISBN 978-80-251-2505-2.
MULAČOVÁ, V.; MULAČ, P. a kol.Obchodní podnikání ve 21. století. GRADA Publishing, a.s., 2013. 520 s. ISBN 978-80-247-4780-4.
SANT, T. Významní světoví prodejci. Jejich metody a prodejní techniky. 1.vyd. Praha: Computer Press, 2007. 213 s. ISBN 978-80-251-1457-5.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program BAK-EP bakalářský 2 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
2. Obchod na trzích B2C, B2B a B2G. Specifika obchodu. Obchod v době internetu. Nezávislý obchod, nadnárodní sítě. Formy kooperace a integrace v obchodě.
3. Charakteristické rysy současného obchodu. Struktura obchodu. Obchod v ČR. Právní a etické otázky obchodu.
4. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a zprostředkování zboží a služeb. Principy řešení, lokalizace a uspořádání maloobchodu a velkoobchodu.
5. Nákup a jeho řízení. Charakteristika funkce nákupu. Vymezení pojmů. Objekty a formy nákupu.
6. Modely nákupního procesu. Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu.
7. Prodej a jeho řízení. Charakteristika prodeje, jeho postavení a úloha. Prodejní strategie. Osobní prodejní dovednosti. Prodejní techniky.
8. Organizace nákupu a prodeje. Význam a klasifikace obchodních vztahů. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů.
9. Spotřebitelské chování spotřebitelů a organizací. Ochrana spotřebitele.
10. Technologie obchodního provozu. Obchodně provozní operace. Mechanizační zařízení a prostředky. Obchodní sortiment, nákupní prostředí.
11. Obchodní a marketingové plánování. Marketingové zpravodajství pro úspěšné plánování obchodu.
12. Ekonomika obchodu. Identifikace klíčových ukazatelů měření (KPI) v obchodě. Obchodní rozpětí.
13. Osobní prodej a přímý marketing. Podstata osobního prodeje. Úloha prodejních týmů. Sestavení prodejních týmů. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců. Základní prodejní techniky.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Obchod a obchodní činnosti - charakteristika. Vymezení pojmů. Funkce obchodu. Obchod a marketing.
2. Obchod na trzích B2C, B2B a B2G. Specifika obchodu. Obchod v době internetu. Nezávislý obchod, nadnárodní sítě. Formy kooperace a integrace v obchodě.
3. Charakteristické rysy současného obchodu. Struktura obchodu. Obchod v ČR. Právní a etické otázky obchodu.
4. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a zprostředkování zboží a služeb. Principy řešení, lokalizace a uspořádání maloobchodu a velkoobchodu.
5. Nákup a jeho řízení. Charakteristika funkce nákupu. Vymezení pojmů. Objekty a formy nákupu.
6. Modely nákupního procesu. Marketing nákupního procesu. Výzkum nákupního trhu. Nákupní marketingový mix. Podmínky fungování nákupního marketingu.
7. Prodej a jeho řízení. Charakteristika prodeje, jeho postavení a úloha. Prodejní strategie. Osobní prodejní dovednosti. Prodejní techniky.
8. Organizace nákupu a prodeje. Význam a klasifikace obchodních vztahů. Vytváření dodavatelsko-odběratelských vztahů.
9. Spotřebitelské chování spotřebitelů a organizací. Ochrana spotřebitele.
10. Technologie obchodního provozu. Obchodně provozní operace. Mechanizační zařízení a prostředky. Obchodní sortiment, nákupní prostředí.
11. Obchodní a marketingové plánování. Marketingové zpravodajství pro úspěšné plánování obchodu.
12. Ekonomika obchodu. Identifikace klíčových ukazatelů měření (KPI) v obchodě. Obchodní rozpětí.
13. Osobní prodej a přímý marketing. Podstata osobního prodeje. Úloha prodejních týmů. Sestavení prodejních týmů. Výběr, výcvik a hodnocení prodejců. Základní prodejní techniky.