Detail předmětu
Rating a oceňování podniku
FP-FropKAk. rok: 2025/2026
Předmět je zaměřen na následující oblasti:
• Rating a jeho právní úprava, trendy ve vývoji
• Metody určování hodnoty podniku
• Strategická analýza podniku pro účely stanovení hodnoty podniku
• Identifikace generátorů hodnoty
• Praktická aplikace výnosových metod oceňování podniků
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Ke studiu předmětu je nutná znalost metod finančního plánování, modelů stanovení nákladů kapitálu.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Studenti budou hodnoceni na základě úrovně zpracování a prezentací dílčích výsledků řešené případové studie zaměřené na určení hodnoty podniku. Z prezentací mohou získat 40 bodů. Prezentace budou ve 3. a 4. konzultaci.
Zkouška je písemná a student může u zkoušky získat 60 bodů. Obsahem jsou jednak teoretické otázky jako i příklady. Ke složení zkoušky musí student získat minimálně 30 bodů. Délka zkoušky je maximálně 80 minut.
Výsledné hodnocení je součtem bodů z cvičení a písemné zkoušky dle pravidel ECTS.
Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.
Učební cíle
Hlavním cílem předmětu je:
- prezentovat studentům význam ratingu a jeho využití, druhy ratingu, postup tvorby investičního ratingu;
- seznámit studenty s přístupy k určování hodnoty podniku;
- vést studenty k osvojení výnosových metod určení hodnoty podniku
- a s postupem určování hodnoty podniku.
Znalosti: Studenti umí rozlišovat mezi investičním a obchodním ratingem, jako i aktuální problémy související s využívání ratingu a ví, jak s těmito informacemi zacházet. Studenti znají přístupy k určování hodnoty podniku, tj. předpoklady použití metod vedoucích k určení hodnoty podniku, jako i jejich omezení.
Dovednosti: Na základě strategické analýzy, studenti dovedou kvantifikovat generátory hodnoty a stanovit předběžné ocenění podniku. Dovedou doporučit vhodnou metodu ke stanovení hodnoty podniku a zjednodušeným způsobem stanovit hodnotu podniku. Dokážou diskutovat předpoklady platnosti stanoveného ocenění.
Způsobilosti: Studenti jsou způsobilí aplikovat metody vedoucí k určení hodnoty podniku, určit zjednodušeným způsobem hodnotu podniku, jakož i identifikovat faktory, které zvyšují hodnotu podniku, případně ji ohrožují. Jsou schopni modelovat dopady strategických rozhodnutí do hodnoty podniku.
Základní literatura
VINŠ, P. a LIŠKA, V. Rating. Praha: C.H.Beck, 2005. ISBN 80-7179-807-X.
Doporučená literatura
DAMODARAN, A. Investment valuation: tools and techniques for determining the value of any asset. 2 Ed. New York: John Wiley & Sons. 2002. ISBN 0471414883 (EN)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku pro pokročilé: Hlubší pohled na vybrané problémy. Praha: Ekopress, 2018. 550 s. ISBN 8978-80-87865-38-5 (CS)
McKINSEY & COMPANY, KOLLER, T., GOEDHART, M., WESSELS, D. (2005) Measuring and Managing th Value of Companies. 4th Editon (University Edition). New Jersey: Wiley. 742 p. ISBN 978-0-471-70221-4.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program MGR-UFRP-KS magisterský navazující 2 ročník, letní semestr, povinný
Typ (způsob) výuky
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor