Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail předmětu
FP-SvmrKAk. rok: 2025/2026
Nedílnou součástí vysokoškolského studia je tvůrčí činnost, která se dále prohlubuje v magisterském stupni. Tento důraz na tvůrčí činnost vychází nejenom z požadavků akademické sféry, ale i podnikatelské praxe, která žádá po absolventech magisterského studia inovativní přístup, kvalitní poznání zkoumané reality a v konečném důsledku samostatné řešení předložených problémů. Předmět navazuje primárně na zpracování diplomové práce jako podpora zkvalitnění výstupů analytické části a následných návrhů, ale i na řešení problémů nebo projektů studentů v praxi od zadavatelů či vlastní podnikatelské činnosti.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Předmět vyžaduje následující znalosti a dovednosti studenta: statistická analýza dat, pravděpodobnostní statistika, základní znalosti v oblasti provádění literární rešerše, schopnost shromažďovat a analyzovat data, schopnost interpretace dat a formulovat závěry a doporučení. Předmět staví na individuální schopnosti studenta vymezit zvolený problém z praxe nebo vybrané problematiky a znalostech z odborných předmětů absolvovaných v programu.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
ZAKONČENÍ PŘEDMĚTU:Klasifikovaný zápočet je postaven na bodovém hodnocení dvou dílčích aktivit, které tvoří v souhrnu 100% (100 bodů). První bodovanou část tvoří zpracování individuálního výzkumného projektu (70%) a druhou část tvoří absolvování přehledového testu znalostí v dané problematice (30%). Obě dvě aktivity jsou v případě ukončení předmětu a získání klasifikovaného zápočtu povinné.
Hodnocení individuálního výzkumného projektu je založeno na kvalitě zpracování dílčích oblastí a je postaven na praktické aplikaci znalostí výzkumného procesu a metod ve vybrané problematice s cílem zlepšení praktických dovedností a schopností. Celkový počet bodů, který může student získat je 70 bodů, které je rozděleno dle kvalitativních kritérií hodnocení takto:
Minimální počet bodů pro splnění aktivity je 35 bodů. Pokud student nedosáhne minimálně požadovaného počtu bodů z projektu, bude informován ze strany vyučujícího včetně získání podrobné zpětné vazby k úpravě nebo přepracování. Student opětovně odevzdá projekt na email vyučujícího a to nejpozději jeden týden před konáním posledního termínu testu.
Test je sestaven z okruhu témat obsahově postavených na přednáškách pro kombinovanou formu studia. Student vybírá a volí z 10 otázek správnou odpověď typu a), b), c), d), přičemž za správnou odpověď 3 body a za žádnou nebo nesprávnou 0 bodů. Celkový čas na vypracování testu je 20 minut. Z testu musí student získat minimálně 15 bodů. Pokud student v prvním termínu nezíská minimum, má možnost psát opravný test v datu stanoveném vyučujícím. Test je povinnou součástí zakončení předmětu klasifikovaným zápočtem.DÍLČÍ A CELKOVÉ HODNOCENÍ:1) Individuální výzkumný projekt – 0-70 bodů. (min 35 bodů).2) Test studijních předpokladů – 0-30 bodů (min. 15 bodů).
Celkové hodnocení dle ECTS VUT:A – 90-100 bodůB – 89-80 bodůC – 79-70 bodůD – 69-60 bodůE – 59-50 bodůF – 49 a méně bodů.Důvody k neudělení zápočtu:- neodevzdání výzkumného projektu v termínu,- neabsolvování obou dvou povinných aktivit (projekt+test), - získání méně než 50 bodů.
Účast na přednáškách není povinná, ale je vyučujícím kontrolovaná. Průběžná a finální kontrola probíhá ve fázích a formou hodnocení dílčích bodovaných aktivit pro splnění podmínek získání klasifikovaného zápočtu.
Učební cíle
Cílem předmětu je obeznámit studenty s problematikou metodologie výzkumné práce a prohloubit znalosti a dovednosti v oblasti realizace výzkumu budoucích absolventů pro praxi v oblasti řízení rozvoje podniků. Předmět je postaven na teoretických základech zákonitostech, postupech a pravidlech provádění výzkumu po celou dobu výzkumného procesu tak, aby byl student individuálně schopen s ohledem na vybranou problematiku nebo zadaný problém praxe, vybrat vhodný přístup, metodu a techniku sběru dat, provést analýzu a interpretaci dat za účelem naplnění cíle nebo zodpovězení výzkumné otázky a následně tyto výsledky zpracovat formou výzkumné zprávy. Student si individuálně vybírá problematiku, kterou bude zpracovávat prostřednictvím vybraných metod výzkumu a technik sběru dat a to: 1) „v terénu“ (primární sběr a analýza dat) a/nebo provedením 2) „desk research“ (sekundární sběr a analýza dat).
Studenti se obeznámí s výzkumným procesem, jeho pravidly a postupy. Studenti budou znát základní výzkumné přístupy, metody a techniky sběru dat v nich používané. Studenti budou schopni samostatně vybírat vhodný přístup a metody sběru dat s ohledem na vybraný problém z praxe či problematiku s cílem zodpovězení výzkumné otázky a naplnění cíle. Studenti budou schopni vypracovat výzkumnou zprávu s relevantními výsledky pro následné rozhodování či návrhy doporučení pro praxi. Studenti se naučí prakticky aplikovat výzkumné metody a techniky a uplatnit je v diplomové práci.
Motivačním a prestižním výstupem předmětu jsou tištěné sborníky vybraných nejlepších projektů studentů z magisterského studia, které budou postupně procházet hodnocením a recenzním řízením (interní pracovníci a externí odborník z praxe). Studentské projekty, které projdou oponenturou, budou vytištěny ve sborníku a také uveřejněny na webu fakulty: https://www.fbm.vutbr.cz/cs/veda-a-vyzkum/studentske-projekty
Základní literatura
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Konzultace v kombinovaném studiu
Vyučující / Lektor
Osnova
BLOKY PŘEDNÁŠEK
1. BLOK Úvod do předmětu, hodnotící podmínky a požadované aktivity, specifika výzkumu v rámci řízení rozvoje firem, vymezení základních pojmů v oblasti, výzkumný proces a jeho kritické faktory. Stanovení výzkumných cílů a výzkumných otázek, literární rešerše a zdroje dat pro rešerše, konceptualizace tématu, teoretický rámec a hypotetický model.2. BLOK pilotní studie a předvýzkum, průřezová a podélná studie, kategorie triangulace a metodologická triangulace, výzkumné přístupy: primární vs sekundární, deduktivní vs induktivní, kvalitativní vs kvantitativní, Část 1: Kvantitativní výzkum - proces provádění, příprava a sběr dat v kvantitativním výzkumu, stanovení hypotézy, operacionalizace ve výzkumu, úroveň a jednotka analýzy, stanovení vzorku a jeho reprezentativnost, validita a reliabilita.3. BLOK Část 2: Kvalitativní výzkum - proces provádění, příprava a sběr dat, kvalitativní vzorkování, typy otázek, obsahová analýza (transkripce a kódování dat), interpretace kvalitativních dat a vizualizace výsledků. Zpracování výsledků výzkumu do výzkumného projektu/zprávy, jak prezentovat výsledky, propojení výzkumného projektu s diplomovou prací.
Student má možnost svůj výzkumný projekt konzultovat s vyučujícím, který mu bude dávat metodickou podporu v případě potřeby po celou dobu výzkumného procesu. Student má možnost požádat o metodické poradenství a konzultaci v průběhu semestru. V případě kontaktní výuky, může student požádat o konzultaci po výkladu odborné problematiky nebo ve dnech vymezených pro konzultace v kanceláři vyučujícího nebo po dohodě online formou přes MS Teams. Blíže bude upřesněno na přednášce.