Detail předmětu

Osobností rozvoj a sebepoznání

CESA-SORSAk. rok: 2025/2026

Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni:
- pomocí psychodiagnostických metod určit základní charakteristiku osobnosti,
- zformulovat dle osobnostních předpokladů (temperament, charakter osobnosti, osobnostní potřeby) potřeby sportovce nebo klienta pro sportovní praxi
- analyzovat sociální situace, kterých se sami účastní nebo které prostřednictvím sportovních technologií řídí a měli by být schopni reflektovat svoji roli v jejich utváření

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Zápočet na základě aktivní účasti ve výuce, tj. pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině (jsou povoleny 2 neomluvené účasti). V souladu se Směrnicí č.17/2019 K výuce tělesné výchovy je předmět hodnocen jedním kreditem.
Předmět je zakončený písemným testem.
Pravidelná docházka s evidencí v prezenční listině, povoleny 2 neomluvené absence, omluvenky ústně na absence dopředu přímo ve výuce nebo emailem předem nejpozději však do 24,0 hodin po termínu výuky.
Náhrada zameškaných a neomluvených hodin vždy po dohodě s vyučujícím přímo v dané specializaci nebo ve výjimečných případech bude možná ve vymezených hodinách na Fit centru Machina.
O náhradě se provádí záznam do prezenčního archu nebo vyučující vystavuje písemné potvrzení, pokud není k dispozici prezenční arch.
Další možnosti náhrady jsou na sportovních akcích CESA (např. Vánoční hry, Den sportu, jednorázové víkendové vzdělávací akce).

Učební cíle

Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se současnými personálními přístupy a tématy osobnostní a sociální psychologie a především aplikace těchto přístupů na problematiku sportovních technologií a na konkrétní zkušenosti studentů. Těžištěm předmětu jsou zejména diskuze a praktická cvičení. Součástí předmětu je poznávání sebe sama prostřednictvím psychologických přístupů a psychodiagnostických metod, poznávání osobnosti a vztahů a základy spolupráce ve skupině.

Základní literatura

• BĚLOHLÁVEK, F. (2016). Jak vybrat správného člověka na správné místo. Praha: Grada (CS)
• EVANGELU. E. J. et al. (2014). Rozvoj a motivace zaměstnanců v malé a střední firmě. Praha: KEY Publishing (CS)
• MIKULÁŠTÍK, M. (2010). Tvořivost a inovace v práci manažera. Praha: Grada. (CS)
• MILLER, J. G. (2006). Flipping the switch. London: Profile Books (CS)
• ROSINSKI, P. (2009). Koučování v multikulturním prostředí. Praha: Management Press (CS)
• ŘEZÁČ, J. (1998). Sociální psychologie. Brno: Paido (CS)
• SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV. (CS)
• SLEPIČKA, P., HOŠEK, V., HÁTLOVÁ, B. (2006). Psychologie sportu. Praha: Karolinum (CS)
• SVOBODA, B. (2006). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Avicenum (CS)
• VANĚK, M., HOŠEK, V., SLEPIČKA, P. (1989). Psychologie tělesné výchovy a sportu. Praha: SPN (CS)
• VYBÍRAL, I. et al. (2003). Základy sociální psychologie. Praha: Portál. (CS)
• WALKER, A. J. (2003). Moderní personální management. Brno: Management Press. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-STC bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
    3 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný
  • Program BIT bakalářský 2 ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor