Detail předmětu
Dopravní inženýrství (DST)
FAST-NMB010Ak. rok: 2025/2026
Základní teorie dopravního proudu, výpočty kapacit silničních úseků a křižovatek, teorie výpočtu signálního plánu řízení křižovatky, systém organizace dopravy v městských sídlech.
Využití nových technologií řízení ke zkapacitnění silničních komunikací a sledování provozu.
Způsoby sběru a zpracování dat intenzit dopravy automobilové a městské hromadné dopravy.
Základy mikroskopických i makroskopických modelů dopravního proudu.
Modelování různých typů křižovatek ve standardním software.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Studenti porozumí principům dějů v dopravním proudu a získají potřebné znalosti o metodách dopravního inženýrství. Umějí navrhnout a zorganizovat sběr dopravních dat, jejich zpracování a analýzu. Zvládají kapacitní výpočty, dopravní prognózy, řízení dopravy a její organizaci.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program NPC-SIK magisterský navazující 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Úvod do problému dopravního inženýrství.
- 2. Dopravní zatížení.
- 3. Dopravní proud.
- 4. Křižovatky – neřízené.
- 5. Křižovatky – okružní.
- 6. Křižovatky – neřízené.
- 7. Křižovatky – mimoúrovňové a nekonvenční.
- 8. Telematika.
- 9. Modelování dopravy.
- 10. Organizace a regulace dopravy.
- 11. Ekonomická efektivita.
- 12. Drážní doprava.
- 13. Rezerva.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. VBA.
- 2. Veveří/Kounicova – zadání.
- 3. Veveří/Kounicova – 1. dopravní průzkum.
- 4. Veveří/Kounicova – 2. dopravní průzkum.
- 5. Veveří/Kounicova – průzkum signálních plánů, délek front apod.
- 6. Veveří/Kounicova – zpracování dat.
- 7. Veveří/Kounicova – návrhy, výpočty.
- 8. Veveří/Kounicova – návrhy, výpočty.
- 9. Veveří/Kounicova – 1. prezentace.
- 10. Veveří/Kounicova – dopracování návrhů a výpočtů.
- 11. Veveří/Kounicova – dopracování návrhů a výpočtů.
- 12. Veveří/Kounicova – 2. prezentace.