Detail předmětu
Moderní techniky programování
FAST-NUB020Ak. rok: 2025/2026
Tvorba programů a aplikací v prostředí Microsoft Visual Basic a VBA.
Základní algoritmy, strukturované programování, objektově orientované programování, aplikační knihovny objektů a jejich využití, řešení inženýrských úloh.
Jazyk výuky
Počet kreditů
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Vstupní znalosti
Znalost algoritmizace a programování v jazyce VBA, základní znalost technické angličtiny.
Pravidla hodnocení a ukončení předmětu
Učební cíle
Předmět naučí strukturovanému návrhu programů, zabývá se událostmi řízenému programování a základními komponentami programovacího jazyka Visual Basic. Předmět je koncipován tak, aby seznámil studenty s pokročilejšími konstrukcemi a prvky programovacího jazyka s orientací na řešení inženýrských úloh. Studenti budou navrhovat a psát programy v jazyce Visual Basic.
Vytváření programů v jazyce Visual Basic s využitím moderních technik událostmi řízeného programování, komponentních technologií a objektového programování
Základní literatura
Macur, J., Menšík, M., Apeltauer, T. Algoritmizace a programování v inženýrských úlohách. Elektronické učební texty FAST VUT, 2017, Brno. (CS)
Macur, J., Menšík, M. Objektově orientované programování a aplikační modely. Elektronické učební texty FAST VUT, 2017, Brno (CS)
Macur, J. Řešené inženýrské úlohy v prostředí VBA. Elektronické učební texty FAST VUT, 2017, Brno (CS)
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program NPC-GK magisterský navazující 1 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
Vyučující / Lektor
Osnova
- Model počítače z hlediska programátora. Vývojové prostředí jazyka.
- Proměnné, reprezetace datových typů, konstanty, přiřazovací příkaz.
- Příkazy pro řízení běhu, podmíněné příkazy a cykly.
- Funkce a procedury (volání funkcí, volání procedur, parametry a argumenty, veřejné a privátní procedury).
- Lokální a globální proměnné, spolupráce procesů.
- Vestavěné prvky jazyka pro vstupy a výstupy. Formátování výstupu.
- Práce se strukturovanou proměnnou. Vícedimenzionální struktury, algoritmy vyhledávání a třídění.
- Strukturované a objektově orientované programování.
- Aplikační knihovny objektů. Práce se soubory a datovými modely kancelářských aplikací.
- Algoritmy numerických metod. Počáteční úloha, simulační algoritmy.
- Příklady řešení inženýrských úloh. Statistické a optimalizační problémy
- Příklady řešení inženýrských úloh. Řešení a simulace mechanické úlohy.
Cvičení
Vyučující / Lektor
Osnova
- 1. Vývojové prostředí, první program, překlad a spuštění programu.
- 2. Vstup a výstup v programu, použití jednoduchých funkcí, program pro řešení algebraických rovnic.
- 3. Rozhodovací struktury, jednoduchý cyklus, program pro součet nekonečné řady.
- 4. Uživatelské funkce a procedury, vlastní program pro výpočet transcendentní funkce.
- 5. Prostředí tabulkového kalkulátoru pro formátovaný vstup a výstup dat. Programy pro generování dat v tabulkách.
- 6. Strukturované proměnné, programy pro maticové operace a statistické výpočty.
- 7. Využití objektové knihovny MS pro tvorbu grafu, program pro řešení počáteční úlohy.
- 8. Algoritmy pro simulaci a animaci, program simulace a vizualizace vývoje nelineárního systému.
- 9. Důležité objekty knihovny MS Excel, program pro automatizované řešení komplexní inženýrské úlohy.
- 10. Objektová knihovna v prostředí MS Word, programy pro automatizované zpracování dokumentu.
- 11. Knihovna pro práci se systémem souborů, programy automatizovaného zpracování a konverze dat.
- 12. Programy pro řešení úlohy velkých deformací z oblasti nelineární mechaniky kontinua.
- 13. Testování dovedností – samostatné tvorby a ladění programu.