Detail předmětu

Etika v podnikání

FAST-NZB021Ak. rok: 2025/2026

Vývoj etiky ve filozofii, nové koncepce etiky, etika a morálka, společenské události a etika, vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním, ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus, úvod do etiky managementu, manažer a etika, strategie firmy a etika, etika ve filozofii firmy, etika ve firemní kultuře, zavedení etiky do podnikání, principy a úskalí její implementace, osobnost manažera, morální stadia vývoje osobnosti, role manažera v rozvoji etiky, příklady aplikace etických principů do podnikání, rozpoznání etiky na bázi etického a neetického jednání, provázanost filozofické etiky s aplikovanou etikou v podnikání, etický auditing firem, argumenty pro zavedení etiky do podnikání.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Vstupní znalosti

Předmět navazuje na znalosti získané ve středoškolském vzdělání v předmětu "Základy společenských věd" nebo "Občanská nauka", proto se k jeho studiu nepožadují žádné další technické a ekonomické znalosti, vítána je znalost základů práva, psychologie, sociologie, filozofie, event. historie, zájem o etická témata, pozorování a poznávání společnosti, propojení etiky s ekonomií, základní penzum z psychologie a sociální psychologie.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Učební cíle

Orientace v předmětu, schopnost aplikovat získané znalosti, vědomosti a dovednosti v profesním i osobním životě.
Znalost etických principů a jejich souvislostí s podnikáním. Pochopení humanizační přeměny firemní kultury, osobnosti manažera i firemní strategie.

Základní literatura

ARZENBACHER, Arno. Úvod do etiky. Praha: Academia, 2001. ISBN 80-200-0953-1.  (CS)
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání. M01 Nástin etiky. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání. M02 Etická firemní strategie. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LINDR, Jaroslav. Etika v podnikání. M03 Implementace etiky. Brno: FAST, studijní opory. 2007. 48 s. (CS)
LUKNIČ, Arnold Steve. Etika - štvrtý rozmer podnikania. Trenčín: SAP. 1994. ISBN 80-85665-30-1. (SK)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program NPC-ARS magisterský navazující

    specializace ARA , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    specializace ARP , 2 ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • 1. Úvod do etiky. Význam etiky. Etika a filozofie, vývojový přehled.
  • 2. Koncepce etiky. Tradiční a moderní pojetí. Dějiny etiky.
  • 3. Historicko-vývojové proměny etiky. Významné etické směry a osobnosti v historii. Etika v antice a středověku, odkaz pro současnost.
  • 4. Novověká etika, soudobé etické směry. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus.
  • 5. Transformace etiky do podnikání. Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
  • 6. Úvod do etiky managementu. Firemní kultura a identita. Význam etiky pro ekonomické přemýšlení.
  • 7. Vztah mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Etika řízení lidí, osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky manažera.
  • 8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Integrace etiky do podnikání. Společenská odpovědnost firem.
  • 9. Manažer a etika - perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera. Dichotomie v manažerské činnosti.
  • 10. Etika v činnosti podnikového managementu. Etika pracovních vztahů ve firmě. Mravní kultura současného podnikatele.
  • 11. Etický kodex. Etický auditing firmy. Příklady etických kodexů. Neetické projevy jednání.
  • 12. Praktické aspekty etiky, etické prvky ve strategickém plánování. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie.
  • 13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  • 1. Vývoj etiky ve filozofii, vztah etiky a ekonomie.
  • 2. Koncepce etiky, tradiční a moderní pojetí. Člověk a etika.
  • 3. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus. Firemní kultura a identita, smysl etiky v managementu. Etika jako čtvrtý rozměr podnikání.
  • 4. Význam etiky, psychologie a sociologie pro ekonomické přemýšlení. Společenská odpovědnost firem.
  • 5. Vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Zhodnocení přínosu etiky v podnikatelském prostředí.
  • 6. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Problém etiky v současnosti. Etika a motivace.
  • 7. Manažer a etika - perspektivy, proměny. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Implementace etiky do podnikání. Etika pracovních vztahů ve firmě.
  • 8. Filozofické aspekty etiky, filozofie podnikání v současnosti.
  • 9. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie. Mravní kultura současného podnikatele.
  • 10. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.
  • 11. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.
  • 12. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.
  • 13. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.