Detail předmětu

Vývoj softwarových aplikací

FSI-R0SAk. rok: 2025/2026

Předmět poskytuje studentům ucelené znalosti a praktické dovednosti v oblasti vývoje grafických uživatelských rozhraní pro komplexní responzivní aplikace v prostředí MATLABu. Studenti se seznámí s moderními návrhovými vzory, jako je MV, MVC, MVCS, a naučí se je implementovat v praxi. Předmět pokrývá pokročilé techniky, jako jsou eventy, listenery a callbacky, které umožňují vytvářet interaktivní a dynamické aplikace.

Další klíčové oblasti zahrnují komunikaci s hardwarem, vícevláknové programování, což je vhodné pro aplikace, které musí neustále komunikovat s připojenými zařízeními. Studenti si osvojí pokročilé objektově orientované programování v MATLABu pro lepší strukturování kódu a znovupoužitelnost komponent. Důležitou součástí je také zajištění kvality kódu prostřednictvím unit testování a seznámení se s nástroji pro ladění a optimalizaci aplikací.

V průběhu předmětu budou studenti pracovat na své vlastní aplikaci a po absolvování předmětu budou schopni vytvořit kompletní aplikaci například pro potřeby své závěrečné práce.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Garant předmětu

Vstupní znalosti

Vstupní znalosti jsou základní znalosti OOP v MATLABu.

Pravidla hodnocení a ukončení předmětu

Hodnocení je založeno na odevzdaném projektu.

Učební cíle

  1. Úvod do vývoje aplikací v Matlabu a terminologie vývoje aplikací
  2. Ukázka a rozbor hotových aplikací
  3. Tvorba specifikace
  4. Návrhové vzory
  5. Základy UX
  6. Eventy, listenery, timery a pokročilé callbacky
  7. Práce s grafy a vizualizace dat
  8. Pokročilé verzování
  9. Unit testování a zajištění kvality kódu
  10. Návrh komunikace s hardwarem
  11. Paralelní výpočty a vícevláknové programování
  12. Distribuce a nasazení aplikace

Základní literatura

Algorithms: Fundamental Techniques. Dostupne online: http://en.wikibooks.org/wiki/Algorithms (EN)
Knuth, D.: The Art of Computer Programming, Volume 1: Fundamental Algorithms, Addison-Wesley, 2019 (EN)
Stormy Attaway: Matlab: A Practical Introduction to Programming and Problem Solving, Butterworth-Heinemann, 2019 (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B-MET-P bakalářský 1 ročník, letní semestr, volitelný
    2 ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod do vývoje aplikací v Matlabu a terminologie vývoje aplikací
  2. Ukázka a rozbor hotových aplikací
  3. Tvorba specifikace
  4. Návrhové vzory
  5. Základy UX
  6. Eventy, listenery, timery a pokročilé callbacky
  7. Práce s grafy a vizualizace dat
  8. Pokročilé verzování
  9. Unit testování a zajištění kvality kódu
  10. Návrh komunikace s hardwarem
  11. Paralelní výpočty a vícevláknové programování
  12. Distribuce a nasazení aplikac
  13. Prezentace vytvořeních aplikací

Cvičení s počítačovou podporou

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Opakování OOP
  2. Pokročilé OOP
  3. Pokročilé OOP
  4. Pokročilé OOP
  5. Zadavání projektů a návrhové vzory
  6. Eventy, listenery, timery a pokročilé callbacky
  7. Práce s grafy a vizualizace dat
  8. Pokročilé verzování
  9. Unit testování a zajištění kvality kódu
  10. Návrh komunikace s hardwarem
  11. Paralelní výpočty a vícevláknové programování
  12. Distribuce a nasazení aplikac
  13. Prezentace vytvořeních aplikací